Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Amennyiben Ön folytatja a böngészést, azt úgy tekintjük, hogy nincs kifogása a tőlünk érkező cookie-k fogadása ellen. A cookie beállításait később is személyre is szabhatod, a fogaskerék ikonra kattintva. Bővebben adatvédelmi tájékoztatónkból tájékozódhat.

Agyváltó - merjem vagy ne merjem? Mi lesz ha tönkremegy ez a bonyolult szerkezet?

 

Sokszor merül fel ez a kérdés, abszolút jogosan. Az emberi természet sajátja, hogy félünk az ismeretlentől. Ezért úgy gondoltuk, hogy bemutatjuk neked ezt a remekbe szabott szerkezetet, hogy bizalommal választhass magadnak agyváltós kerékpárt. Ki fogunk térni, hogy milyen előnyökkel, és milyen hátrányokkal jár a használata.

 


Egy kis történelem

 

A fogaskerék áttétel technológiát már több ezer évvel ezelőtt is használták, többek között a fazekasok. A kerékpár agyváltó, a James Watt által készített gőzgép váltóján alapul. Későbbiekben a technológia tovább fejlődött, és sokkal finomabb szerkezetekben is előfordult, mint például az óraművekben. A 19. század végén jelenhetett meg először kerékpáron, mivel jelentős műszaki és formabeli változáson ment át. Frank Bowden Nottingham-i kerékpárgyártó üzemében dolgozott a két zseniális mérnök, Henry Sturmey és James Archer. Közös találmányukat 1902-ben szabadalmaztatták, mellyel megszületett az első 3 sebességes agyváltó, amit mostanában is Sturmey-Archer agyváltónak hívunk. A szabadalmazási folyamat után 1903-ban végre beszerelhették a váltót egy kerékpárba. 2 év múlva piacra került az első kontrafékes agyváltó is, melynek 1908-as változatát 48 éven át változatlanul gyártották. Remekül reprezentálja ez a szám, hogy mennyire precíz és jól megtervezett alkatrészről beszélünk. Az azóta eltelt több mint 100 év alatt hatalmas evolúción esett át a szerkezet, és ki tudja hol a vége…

 

 


Felhasználási területei

 

Az agyváltót városi közlekedésre vagy rövid távú túrákra szánják a gyártók. Számos minőségi kategóriában, változó számú sebességi fokozattal, más-más áttételi aránnyal és fékrendszerrel léteznek, így szolgálva ki szinte bármilyen igényt. A gyártók közül kiemelkedik a Sturmey-Archer, mivel 37 különböző modell szerepel repertoárjukban. Ennek a két javasolt felhasználásnak az oka az agyváltók egyik hátrányában keresendő. A kevés fokozatszám, és az kisebb áttételtartomány lefedés. Mi sem támasztja ezt alá jobban, mint hogy a Shimano városi kategóriás alkatrészcsaládjai is agyváltók köré épülnek.

 


Előnyök

 

  • A váltórendszer az agy belsejében helyezkedik el tejesen zárt helyen, így ellenáll az időjárás viszontagságainak. Emiatt sokkal kevesebb karbantartást igényelnek, és sokkal megbízhatóbbak, mint láncváltós társaik, melyeken az idő múlásával cserélni kell a kopó alkatrészeket (első lánckerekek, hátsó lánckerekek, vékony többsebességes lánc).

 

  • Az agyváltók teljesen védettek a balesetekkel szemben. Nem akad be a küllők közé, és ha az egész kerék sérülne valamilyen módon, akkor sem történik baja.

 

  • Sokkal egyszerűbb a használatuk a kevésbé tapasztalt kerékpárosoknak, hiszen csak egy váltókarral kell a váltásokat elvégezni a láncváltós kettőhöz képest. Továbbá nincsenek áttétel átfedések, és nem kell figyelni a kerülendő sebességkombinációkra sem.

 

  • A legtöbb modell esetén akkor is van lehetőségünk váltani, ha a kerék áll. Hatalmas előny ez a városi közlekedésben, ahol sokszor állunk meg. Tehát megálláskor nem kell előre gondolkoznunk a visszaváltáson, hogy könnyű legyen az elindulás. Elég indulás előtt visszakattintani párat, és már suhanhatunk is tovább.

 

  • A lánc mindig ugyanazon a helyen fut, így lehetőségünk nyílik teljesen zárt láncvédő használatára. Ezzel az opcióval megkímélhetjük magunkat az olajos nadrágszár sikálásától. Bátran bringázhatnak a hölgyek is szoknyában, mert nem kell félniük, hogy a lánc felcsavarja azt. Illetve nem elhanyagolható tény, hogy a láncot is védetté tudjuk tenni víztől, sártól, ezzel megnövelve az élettartamot.

 

  • Ugyancsak az állandó láncvonal miatt a lánc nem hajlik vagy csavarodik, így pontosabban illeszkedik a lánckerekekre. Ezzel növeli hajtáshatékonyságát és az alkatrészek élettartamát.

 

  • Van még egy fontos előnye a láncvonalat illetően, mégpedig hogy nincs szükséges semmilyen láncfeszítő alkatrészre, ami csak tovább bonyolítja a rendszert, és így rossz terepen sem kell aggódni, hogy beleakad egy kilógó ágba vagy egy kőbe.

 

  • Fontos, hogy sokkal erősebb kereket lehet építeni agyváltós aggyal, mivel az agyperem átmérője nagyobb, így rövidebb küllőket lehet hozzá használni.

 

  • A mindennapokat tekintve nem annyira fontos, de mindenképp beszélnünk kell róla, hogy velük lehetővé válik a szíjhajtás és a tengelyhajtás.

 


Hátrányok

 

  • Az agyváltó rendszerek drágábbak láncváltós társaiknál.

 

  • Kevésbé hatékonyak, mint egy felelősségteljesen karbantartott láncváltós rendszer.

 

  • Az agyváltós rendszer nehezebb, mint a megszokott láncváltós, és ez a többletsúly javarészt a hátsó keréknél összpontosul. A hátul teleszkópos komfort kerékpárok esetében ez a rugózatlan tömeg hátrányosan befolyásolja a fékezést és a kanyarodást.

 

  • Az agyváltók sokkal komplexebb felépítésűek, ezért gyakorlatilag javíthatatlanok egy átlag felhasználó számára, és szerelésüket nem lehet elvégezni az út mellett. Mindazonáltal a hibák ritkán jelentkeznek az egyik pillanatról a másikra, így van időnk megjavíttatni, mielőtt végleg elromlana.

 

  • Nem kompatibilisek az oly szeretett gyorszáras rendszerrel.

 

  • Az agyváltó a hátsó kerék része, így nincs arra lehetőség, hogy egyszerűen kicseréljük a hátsó kereket. Mindenképpen cserélni kell a váltót is, vagy átfűzni egy másik felnibe.

 

Mindent összevetve, egyszer kell egy kicsit mélyebben a pénztárcánkba nyúlnunk, és egy sokkal megbízhatóbb, kisebb szervizigényű és egy szó mint száz nagyszerű szerkezetet kapunk.

 


Fajták, gyártók

 

Íme egy kisebb táblázat a felső kategóriás agyváltókról minden fontosabb adattal:

 

Márka

Típus

Megjelenése

Sebességi fokozat

Áttételi arány

Súly

Ajánlott felhasználás

Rohloff AG

Speedhub 500/14

1998

14

526%

1700 g
1825 g (tárcsás)

Sport, Túra

Shimano

Alfine SG-700

2010

11

419%

1600 g

Városi, Sport

Shimano

Alfine SG-500

2006

8

307%

1600 g

Városi

Shimano

Shimano Nexus Inter-8

 

8

307%

1550-1990 g

Városi

Shimano

Shimano Nexus Inter-7

1995

7

244%

1465-1860 g

Városi

SRAM

SRAM i-Motion 9

2005

9

340%

2000-2400 g

Városi

SRAM

SRAM Spectro S7

 

7

303%

1645-1826 g

Városi

Sturmey Archer

XRF-8

2007

8

305%

1480-1600 g

Városi

 

 

Érdekességképpen szót ejtenénk az egyre nagyobb teret hódító agyváltóról a Nuvinci-ről. Ez a rendkívül innovatív megoldás, kiküszöböli a váltók egyetlen hátrányát, mégpedig, hogy a fokozatok között vannak áttételi lyukak, ahol néha-néha jó lenne plusz egy sebességi fokozat. Mivel itt fokozatmentesen lehet az áttételt állítani, az egész 360%-os áttételi tartományt teljes egészében kihasználhatjuk. 2012-es fejlesztésük a Harmony elektromos automata váltó. Az elektromosan automatizált agyváltós megoldást már évek óta megtalálhajtuk a Shimano kínálatában is Cyber-Nexus néven, de a Nuvinci Harmony a fokozatmentes váltóval valami egész elképesztő élményt sejtet.

 


Merjem vagy ne merjem? Mi lesz, ha tönkremegy ez a bonyolult szerkezet?

 

 

Mint már említettük ez az egyik hátránya az agyváltóknak, hogy egy átlag felhasználónak javíthatatlan. Viszont az igen vonzó tény, hogy nem megy tönkre az egyik pillanatról a másikra, hanem több riasztó jel is mutat arra, hogy ideje lenne meglátogatnunk a szakszervizt. A négy gyártó közül megbízhatóságban a Sturmey-Archer-t lehet kiemelni, ennek oka a közel egy évszázad alatt végletekig leegyszerűsített váltómechanika, amivel kisebb a meghibásodás esélye. Alkatrész ellátottság tekintetében viszont egy másik márka a Shimano áll az élen. Magyarországon egyedülálló mennyiség áll rendelkezésre apróalkatrészből, ha szervizre kerülne a sor.

 

Ez volt az elméleti rész, de hogy is néz ki ez a gyakorlatban? Sokszor elhangzott már a cikkben, hogy megbízható, de mégis mit jelent ez? A gyakorlatban 10-15 évesnél öregebb agyváltóknál találkozunk olyan hibákkal, amik magát a váltómechanikát érintik.Természetesen ez nem azt jelenti, hogy semelyik agyváltóhoz nem kell hozzányúlni egy évtizedig, csupán tapasztalatunk szerint ez a tendencia. A meghibásodások leginkább a megszokott kopó alkatrészeknél jelentkeznek. Ezek a kónuszok, golyóscsapágyak, bowdenezés.

 

Egy szó mint száz, őszintén és bizalommal tudjuk ajánlani mindenkinek, aki városban naponta használja a kerékpárját. A fentebb említett pár hátrány eltörpül a rengeteg előny mellett. Ha egy karbantartásigénytelen, megbízható, könnyen kezelhető váltórendszerre vágysz, akkor már csak a típust kell eldöntened, melyben állunk rendelkezésedre, hogy a Neked leginkább megfelelőt válaszd.

 

 Fontos, hogy a szervizelést kizárólag szakműhelyben végeztessük el. Illetve bizton állíthatjuk, nálunk van a legnagyobb apróalkatrész készlet az országban, ha nekifognál otthon a szerelésnek, akkor keresgélj bátran az alkatrészek között. Ha nem találod, amit keresel, akkor írj nekünk bátran!

-->