A sokat emlegetett csapágyak. Tőlük fél mindenki a legjobban, hogy mi lesz ha tönkremennek és elállítódnak. A félelem sajnos megalapozott, de egy kis odafigyeléssel hosszú évekig nem lesz rá gondunk.

 

A csapágyak elhelyzekedése a kerékpáron.Hol vannak csapágyak a kerékpáron? Gyakorlatilag minden forgó résznél. A kormánynál a kormánycsapágy, a hajtóműnél a középcsapágy, illetve a kerekeknél a kerékcsapágyak. Kiemelt fontosságot kell szentelni a hajtóműcsapágynak, mert minden tekeréssel hatalmas terhelést kapnak és könnyebben lazulnak, mint például a kormánycsapágy. Továbbá ugyancsak fontos a kerékcsapágyak pontos működése, mert minden kerékfordulat alatt rendkívül igénybevesszük őket.

 

Mikor jó egy csapágy? A válasz egyszerű: Nem szorul, nem lötyög. Mindkét esetben a terhelés megnő és ez gyorsabb kopást eredményez. Azt a tényt minden esetben tartsuk szem előtt, ha elállítódik, akkor jobb már sohasem lesz, csak rosszabb. Ha nem fordítunk kellő figyelmet az apróbb javításokra, beállításokra, akkor igen vaskos szervizszámlával távozhatunk, mivel az agyat vagy középcsapágy esetén a csapágyházat is tönkreteheti, és csere szükségleltetik.

 

A karbantartás. A karbantartást végezhetjük otthon is, ha van némi gyakorlatunk a kerékpár szerelésben, vagy elvégeztethetjük szervízben is. (Itt mindeképpen megjegyeznénk, hogy a csapágy precíz beállítása szakértelmet igényel.) Otthoni szerelésnél minden esetben érdemes újrazsírozni a csapágyat, illetve jelentős vagy egyenetlen kopás (berágás) esetén a csapágygolyókat (golyóskosarat) és kónuszokat cseréljük. Ha házilag állunk neki a műveletnek akkor figyeljünk oda, hogy kizárólag kerékpárspecifikus zsírokat használjunk, mert ezek viszkozitása és teherbírása a bringákhoz lett kifejlesztve, és ezekkel érhetjük el a legjobb teljesítményt is. A csapágyakat évente többször is érdemes átnézni, beállítani, és ha ez megtörténik, akkor elég évente, maximálisan két évente újrazsírozni és esetleg kicserélni az elkopott alkatrészeket.

 

Miért fontos ezekre odafigyelni? A megfelelő beállítás és rendszeres karbantartás mellett csapágyaink élettartama jelentősen nő, és a kerékpározás élménye is jobb lesz.

 

Milyen csapágyakat használnak kerékpárokon? Napjainkban két féle csapágy a meghatározó. Van a hagyományosnak mondható golyós-kónuszos és a kerékpáros berkekben ipari csapágynak becézett megoldás. A jó minőségű golyós-kónuszos és az ipari csapágyas kivitel között nem lehet evidensen kijelenteni, hogy melyik a jobb illetve rosszabb. A gyártók is egymással harcolnak a saját igazukért, és a tapasztalatok is igen szerteágazóak. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy mindkét fajtának megvannak az előnyei és hátrányai egyaránt. Míg az ipar csapágyas megoldások bizonyíthatóan nagyobb teherbírással rendelkeznek, addig a golyós-kónuszos fajták viszont egyenletesebben osztják el a terhelést. Élettartamra tovább bírják az ipari csapágyak, viszont ha elromlanak akkor minden esetben csere szükséges, és cseréjük körülményes és drága. Ellenben a golyós-kónuszos csapágyakkal, melyek könnyen javíthatók és a javítás olcsóbb. Mindenki eldöntheti, hogy mely tulajdonságok fontosabbak Neki. A csapágyfajtákról bővebben tájékozódhat a „A kerekekről minden tudnivaló alfától omegáig“ című cikkünkben.

 

Gondtalan kerékpározást kívánunk, és ne feledje, hogy figyeljen oda csapágyaira!

 

A tartalom a Vitál Club Kft. szellemi terméke. Felhasználása csak a pontos forrás megjelölésével lehetséges.