Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Amennyiben Ön folytatja a böngészést, azt úgy tekintjük, hogy nincs kifogása a tőlünk érkező cookie-k fogadása ellen. A cookie beállításait később is személyre is szabhatod, a fogaskerék ikonra kattintva. Bővebben adatvédelmi tájékoztatónkból tájékozódhat.

Guminyomások jelentősége

Egy sokat emlegetett mondat, legyen szó bármilyen közlekedési eszközről: „Figylej a gumi nyomására!“. De miért is fontos? Egyáltalán miért foglalkozzunk ezzel?

A legkézenfekvőbb tény és amit minden méteren észreveszünk, ha lapos a gumink, hogy nehéz hajtani a kerékpárt. Felesleges energiát pazarlunk, hogy a megnövekedett gördülési ellenállás ellen is dolgoznunk kell.

Lapos gumival megnövekedik a defektek lehetősége, mivel minden köpeny az üzemi nyomásán áll ellen legjobban a külső hatásoknak.

Kis nyomáson használva a gumik kopása felgyorsul, így sűrűbben kell cserélnünk.

Ha odafigyelünk a fent említett dolgokra, azzal kímélhetjük a pénztárcánkat, illetve sok bosszúságtól menthetjük meg magunkat. Ezek mellett van még egy fontos aspektusa a dolognak, mégpedig hogy lapos gumival a tapadás és az irányíthatóság is jelentősen romlik. Tehát saját biztonságunk érdekében is kötelező az ellenőrzés.

 

Sokat beszéltünk már róla, de mégis mikor lapos egy gumi?
 
A milliónyi technológia, gumiösszetétel és profil miatt nehéz általánosságban beszélni a megfelelő nyomásról. Viszont segítségünkre vannak ebben a gyártók. A köpenyek oldalára kétféle mértékegységben (általában) is feltüntetik az ajánlott minimális és maximális nyomást. E két érték gyakran 1bar-ral is eltérhet egymástól, tehát felmerül egy kérdés, mégpedig hogy melyik a mérvadó? A válasz a kérdésre a következő:

A minimális értékhez állítsuk a nyomást, ha testsúlyunk nem haladja meg a 70-75 kilót, mert a maximális értéken valószínűleg nagyon „pattogós“ lenne a gumi, ami kényelmetlen (természetesen próbáljuk mindig a lehető legnagyobb nyomásra állítani). Illetve meleg időben, a forró aszfalton jelentősen megnő a nyomás a belsőgumiban, és könnyen eldurranhat.

A maximális értékhez állítsuk a guminyomást, ha súlyunk több, mint 80kg. Illetve hideg időben, amikor az előre beállított érték csökkenni fog.


Egy táblázatban összefoglaljuk, hogy melyek a jó nyomásértékek (DE! ez inkább csak ökölszabály. Mint említettük, modellenként ezek jelentősen eltérhetnek):

Kerékpár fajta min. nyomás max. nyomás
Gyerek 1,5 bar 2,5 bar
City 3,5 bar 4,5 bar
Mountainbike 2,5 bar 4,5 bar
Cross 4 bar 5 bar
Trekking 4 bar 5 bar
Országúti 6 bar 6 felett

 

Még egy tény van, amire szeretnénk felhívni a figyelmet. A gumigyártók időt és pénzt nem sajnálva fejlesztik az újabbnál újabb defektvédelmi technológiákat és gumi összetételeket. Az ezekkel szerezhető előny viszont mit sem ér, ha nem az üzemi nyomáson használjuk a külső guminkat. Itt mindig figyeljünk oda arra, hogy a prémium kategóriában mindig érdemes ugyanattól a gyártótól választani a belső és külső guminkat, mivel ezek együtt fejtik ki a kívánt hatást.

Tartalomhoz tartozó címkék: műhelytitkok-tanácsok
-->