Egy igen sokat emlegetett mondat, legyen szó bármilyen közlekedési eszközről: „Figylejen a gumi nyomására!“. De miért is fontos? Egyáltalán miért foglalkozzunk ezzel?

 

  • A legkézenfekvőbb tény, és amit minden méteren észreveszünk, ha lapos a gumink, hogy nehéz hajtani a kerékpárt. Felesleges energiát pazarlunk, hogy a megnövekedett gördülési ellenállás ellen is dolgznunk kell.

 

  • Lapos gumival megnövekedik a defektek lehetősége, mivel minden köpeny az üzemi nyomásán áll ellen legjobban a külső hatásoknak.

 

  • Kis nyomáson használva a gumik kopása felgyorsul, így sűrűbben kell cserélnünk.

 

Ha odafigyelünk a fent említett dolgokra, azzal kímélhetjük a pénztárcánkat, illetve sok bosszúságtól menthetjük meg magunkat. Ezek mellett van még egy fontos aspektusa a dolognak, mégpedig hogy lapos gumival a tapadás és az irányíthatóság is jelentősen romlik. Tehát saját biztonságunk érdekében is kötelező az ellenőrzés.

 

Sokat beszéltünk már róla, de mégis mikor lapos egy gumi?

 

A milliónyi technológia, gumiösszetétel és profil miatt nehéz általánosságban beszélni a megfelelő nyomásról. Viszont segítségünkre vannak a gyártók, mert a köpenyek oldalára két féle mértékegységben (általában) is feltüntetik az ajánlott minimális és maximális nyomást. E két érték gyakran 1bar-ral is eltérhet egymástól, tehát felmerül egy kérdés, mégpedig hogy melyik a mérvadó?

 

A válasz a kérdésre a következő:

  • A minimális értékhez állítsuk a nyomást, ha testsúlyunk nem haladja meg a 70-75 kilót, mert a maximális értéken valószínleg nagyon „pattogós“ lenne a gumi, ami kényelmetlen (természetesen próbáljuk minidg a lehető legnagyobb nyomásra állítani). Illetve meleg időben, a forró aszfalton jeletősen megnő a nyomás a belsőgumiban, és könnyen eldurranhat.

 

  • A maximális értékhez állítsuk a guminyomást, ha súlyunk több, mint az előbb említett. Illetve hideg időben, amikor az előre beállított érték csökkeni fog.

 

Egy táblázatban összefoglaljuk, hogy melyek a jó nyomásértékek (mint említettük, modellenként ezek jelentősen eltérhetnek):

Kerékpárfajta min. max.
Gyerek 1,5 bar 2,5 bar
City 2,5 bar 3,5 bar
Mountainbike 2,5 bar 3,5 bar
Cross 4 bar 5 bar
Trekking 4 bar 5 bar
Országúti 6 bar 6 felett

 

Még egy tény van, amire szeretnénk felhívni a figylmet. A gumigyártók időt és pénzt nem sajnálva fejlesztik az újabbnál újabb defektvédelmi technológiákat és gumiösszetételeket. Az ezekkel szerezhető előny viszont mit sem ér, ha nem az üzemi nyomáson használjuk a külsőguminkat. Itt mindig figyeljünk oda arra, hogy a prémium kategóriában mindig érdemes ugyanattól a gyártótól választani a belső és külsőguminkat, mivel ezek együtt fejtik ki a kívánt hatást.