A kerékpár mosása és takarítása fontosabb dolog, mint azt sokan gondolnák, és sajnos a többség nem is fordít rá kellő figyelmet. A fontossága kerékpárunk hosszantartó állagmegőrzésében gyökerezik. A bringára ragadt kosz és sár hosszú távon korrodálja a fémeket és fokozza az alkatrészek kopását. Rengeteg régi kerékpárral találkuznk és tapasztalatból mondhatjuk, hogy egy jó gazdánál egy 10 éves acél vázas bringa is tud úgy kinézni, mintha kis túlzással most toltuk volna előre a kiállító teremből.

 

Lássuk is sorban, hogyan érdemes a kerékpár mosásnak nekiállni. Először szerezzük be vagy keressünk megfelelő eszközöket a mosáshoz. Szükségünk lesz zsíroldó vegyszerre (legjobb esetben ez egy speciálisan járművekhez fejlesztett sampon), rogyra, elhasználódott fogkefére,  természetesen vízre és esetleg gőzborotvára (vigyázzunk vele, de hogy miért arról majd késöbb)

 

A mosást kezdjük tiszta vízzel, mely fellazítja a szennyeződéseket. Ezt csináljuk úgy, hogy a lehető legtöbb szennyeződést eltávolítsunk a kerékpárról. Utána jöhet a vegyszeres áttörölgetés. Habos szivaccsal vagy ronggyal töröljük át a bringát, és hagyjuk állni egy kicsit a mosószeres lében. Itt figyeljünk a kinosabb helyekre a csapágyaknál és az erőátviteli rendszer (hajtóműláncváltókfogaskerekek) környékén fordulnak elő, ahol a kenőanyagok sokkal több szennyeződést szednek össze, és itt a legnehezebb a piszok eltávolítása is. Öblítsük le bő vízzel a kerékpárt! Ha ezzel végeztünk, akkor fogjuk kezünkbe a fogkefét, és a fennmaradó szennyeződéseket is távolítsuk el. Fokozottan figyeljünk a fogaskerekek (elől, hátul), a lánc és a váltók tisztítására, mivel itt a legfokozottabb a kopásveszély. Erre a célra léteznek speciális szerszámok is melyek használata igen egyszerű és árukat akár egy szezon alatt visszahozzák. Kialakításuk maximálisan ezen alkatrészek tisztításához lett kifejlesztve, így használatuk egyértelműen fokozottan ajánlott. Ha mindezekkel megvolnánk, akkor jöhet még egy alapos vizes öblítés, és utána a szigorú szárazra törölgetés

 

Említettük, hogy a nagynyomású mosóval nem árt vigyázni. De miért is? Legalább annyi kárt tud okozni, mint amennyi hasznot, de egy kis odafigyeléssel rendkívül megkönnyítheti a dolgunkat. Pár dolgora kell csupány odafigyelni. A csapágyakat és környéküket ne, vagy csak nagy óvatossággal mossuk és semmi esetre se közvetlen közleről. A nagynyomású vízsugár kinyomhatja a kenőanyagot a csapágyakból, így élettartamukat minimalizálhatja. A másik dolog amire az alkalmazáskor figyelni kell, hogy régebbi kerékpároknál a festék már egy-két helyen felpattoghatott és gőzborotva alkalmazásánál ezeken a helyeken nagyobb festékfoltok is távozhatnak. Továbbá mindeképpen figyeljünk oda a teleszkópra, mivel a szimering csak a por és szennyeződés ellen véd. Ha a magasnyomásúval bejuttatjuk a vizet, eltávolítani már csak a teleszkóp bontásával tudjuk, aminek nem állnak neki sokan otthon. Ez az általános mosás, amit bárki el tud végezni egy kis idő ráfordításával.

 

Ha némit konyít a kerékpár szereléséhez, akkor évi pár alkalommal érdemes egy nagymosást elvégezni, amikor minden mozdítható alkatrészt leszerelünk a kerékpárról és egyenként megmossuk. A legfontosabb a lánc, a fogaskoszorú, a hátsó váltó és a hajtómű letakarítása, mert ezek kerékpárunk leg értékesebb egységei. Némelyik leszereléséhez és tisztításához speciális szerszám illetve szakértelem szükséges. Ha ezekkel nem rendelkezik, akkor keresse fel szervízünket, ahol szakembereink az egyszerű mosástól a hajtóműrendszer teljes mosásáig bármit elvégeznek.

 

A mosás után már csak egy dolgunk van mely legalább olyan fontos, mint hogy kerékpárunk tiszta legyen. Minden mosás után gondoskodjunk a lánc újrakenéséről, vagy ha már szétbontottuk a kerékpárt, akkor a csapágyak újrazsírzásáról is. Ehhez minden esetben használjunk speciálisan kerékpárokhoz fejlsztett kenőanyagokat, mert azok viszkozitása, összetétele tökéletesen a bringázás követelményeihez fejlesztett.

 

Ne feledje, Önnek és kérékpárjának is érdeke a rendszeres tisztántartás. Higgye el, a bringa meg fogja hálálni a gondskodást.