Ön most itt van: Kezdőlap Hogyan váltsunk?

 

A történetet kezdjük ott, hogy milyen váltórendszerek léteznek.

  • Láncváltós
  • Agyváltós

 

Mindkettőt más és más felhasználásra szánják a gyártók. Elsőként az agyváltóról: Lucien Petit-Breton kétszer nyert Tour De France-t 3 sebességes Sturmey-Archer agyváltóval, de ez már régen (a századforduló elején) volt… Ezek mai felhasználását már inkább városi közlekedésre ajánlják. Illetve a 7-8 sebességes változatokat rövidebb túrákra.

 

láncváltós rendszerek felhasználási területeit, és a területre jellemző speciális változatait órákon át lehetne ecsetelni. Esetleg egy későbbi cikkben kitérünk ezekre is. Pár területet azonban említenénk, ahol ildomos a láncváltós bringa: országúti versenykerékpározás, túrázás, hobby-sport hegyi kerékpározás illetve nagy szintkülönbségű városokban is érdemes láncváltós városi bringát választani.

 

 

A "hogyan váltsunk" kérdés előtt inkább tisztázzuk, hogy miért is kell váltani?

 

A váltás lényege, hogy mindig ugyanazzal a pedál csapásszámmal haladjunk. A pedál csapásszám azt jelenti, hogy hányszor fordul körbe egy perc alatt a hajtókar. Ez a szám mindenkinél ösztönös, nem lehet általánosságokról beszélni. Van, aki a pergősebb, így persze könnyebb hajtást szereti, és természetesen van aki pont az ellenkezőjét kedveli. Ez az ösztönösség teszi lehetővé, hogy hasonló erőkifejtéssel tudjunk haladni sík úton és emelkedőn egyaránt.

 

 

Hogyan váltsunk?

 

Agyváltók

 

Az agyváltóknál valamivel egyszerűbb a helyzet a kevesebb sebességi fokozat és az egy darab váltókar miatt. Az elfogadott vélekedés szerint váltásnál hagyjuk abba a tekerést vagy tehermentesítsük a hajtást; kattintsunk vagy forgassunk a váltókart a megfelelő fokozatba, és ha utána elkezdünk tekerni, már a jó sebességben vagyunk. Az angol Sturmey-Archer agyváltóknál meg kell állni a tekeréssel a váltás pillanatában, míg a Shimano agyváltók esetében csak szimpla tehermentesításre van szükség. Természetesen, ha tehetjük a Shimanoval is megállhatunk egy pillanatra, hiszen ezzel kíméljük a mechanikát. Még egy fontos dolog mindenképpen említést érdemel, mégpedig hogy a  Shimano agyváltóknál lehet váltani álló helyzetben is. Egyszerű példa, hogy milyen esetben lehet ez nagyon komfortos. Megállunk egy fagyizónál az út mellett. Mivel valószínűleg lendületesen jöttünk, ezért a 3-as fokozatban van a váltó. Felszállás előtt visszakattinthatjuk 1-es fokozatba, hogy könnyed pedálozással tudjunk elindulni, és ne a felülés után kelljen még a váltóval bajlódni.

 

 

Láncváltók

 

A láncváltóknál kicsit már bonyolultabb a helyzet, viszont sokkal több sebességi fokozatot kapunk.

 

Vegyük külön az első és hátsó váltó használatát:

 

 

Az első lánckerekek adják a „főáttételt”, tehát mindenekelőtt itt kell megtalálni a megfelelő fokozatot. Nagyvonalakban a dolog egyszerű. A legkisebb lánckerék az emelkedőn fölfelé haladásra szolgál. A középső a sík terepen kis sebességgel tekeréshez. A legnagyobb pedig a sík terepen való gyors haladáshoz vagy lejtőn száguldáshoz.

 

A váltókar használta a következőképpen néz ki. Két ma is használatos fajtája létezik.

 

  • A marokváltók többnyire az alsó kategóriát képviselik, de vannak olyanok, amiket professzionális felhasználásra szánnak. Ezeket a SRAM kínálatában kell keresnünk. A váltás a kar megmarkolásával és tekerésével történik. Pozícionált váltókaroknál egyszerű a dolgunk. Ha a kisebb lánckerekek irányába akarunk váltani, akkor tekerjük addig a váltókart előre, míg nem kattan, és közben egészen biztosan látjuk-halljuk, hogy a váltó átdobta a láncot a kisebb lánckerékre. A nagyobb kerék felé váltásnál tekerjük a kart magunk felé kattanásig plusz még egy hangyányit, míg a váltás megtörténik, utána eresszük csak vissza pozícióba a kart. Nem pozícionált váltókarnál(jellemzően az első váltónál találunk ilyet), addig kell tekerni a váltókart, amíg a váltás végbe nem megy. Majd általában szükséges némi korrekció, hogy az első váltó ne érjen hozzá a lánchoz.

 

  • A másik fajta a gyártók által mindenféle nevekkel ellátott, két karos (sokak által csak kattintgatós váltónak nevezett) váltókar. Ilyenek féldául a Shimano kínálatában lévő EZ-Fire fék-váltókarok, RapidFire ami különálló váltókar, és ezeknek sok variációja. Általában külön kar szolgál a le illetve felfele váltáshoz. Hasonlóképp működik a mechanizmus, mint a markolatváltónál. Itt viszont egyszerűen klikkelünk egyet a kicsi vagy a nagy gombbal, és egy jól beállított váltórendszer teszi is a dolgát, és már más fokozatban is vagyunk.

 

 

Nagy segítségünkre lehetnek még a gyártók által kifejlesztett mechanizmusok. A hajtóműveken vannak olyan váltássegítő szemek, amik felkapják a láncot, hogy könnyebben ugorjon egyik lánckerékről a másikra. Különösen fontos ez, a kisebb lánckerék felől a nagyobbikra váltásnál, a nagy fogszám különbség miatt. Próbáljunk meg akkor váltani, amikor a hajtókart pont vízszintesbe érne, vagyis amikor már éppen nyomnánk lefelé. Az imént leírtakhoz egy kis technikai videó, mely rendkívül jól szmelélteti a folyamatot:

 

 

 

A hátsó váltóval állíthatjuk be az árnyaltabb fokozatokat. Itt a váltástechnika ugyan az, mint az első esetében, úgyhogy további részletezést szerintünk nem érdemel. Talán csak annyit, hogy itt lehetőségünk van a nagyobb lánckerék irányába több fokozatot is váltani. Ennek a száma gyártónként, modellenként eltérhet. Általában a következő képpen néz ki: Shimano 3 fokozat, Sram 5 fokozat, Sunrace 7 fokozat.

 

 

NAGYON FONTOS!!! Van egy-két fontos tény, amit viszont mindig szem előtt kell tartani.

 

  • Mindig tekerés közben váltsunk, és mindig tehermentesítsük a pedált a váltások alatt, ezzel kíméljük a váltót, láncot és a fogaskerekeket.

 

  • SOHA ne váltsunk keresztbe. Ez annyit jelent, hogy ne legyen a lánc elől-hátul egyszerre a legkisebb vagy legnagyobb lánckerekeken! Keressünk inkább egy hasonló áttételt.

 

 A felső figyelmeztetés alól csak a gyártók legfelső, prémium kategóriája a kivétel. Természetesen a megnövekedett kopás hatását itt is vállalni kell. (Pl.: Shimano XTR, Dura-Ace; SRAM X.0, XX, Red)

 

 

A felső leírás, ha kicsit soknak és nehéznek tűnik, akkor se csüggedjen. Ha az első pár száz kilométeren odafigyel ezekre, utána reflexből, készségszerűen fog menni, és sokkal élvezetesebb, kényelmesebb lesz a kerékpározás.

 

A tartalom a Vitál Club Kft. szellemi terméke. Felhasználása csak a pontos forrás megjelölésével lehetséges.