Régebben sokkal kevesebb figyelmet fordított mindenki a kerékpáros lakatokra, mint mostanában. Jó volt többségünknek a csak látszat kedvéért felhelyezett, kisujjnyi vastagságú acélsodrony zár is. Ezek anno éppen elégnek bizonyultak. A világunk azonban megváltozott. Hogy miért is történt ez így, abba most nem szeretnénk belemenni, de tény, hogy a kerékpár eltulajdonítások száma nagymértékben megnőtt az elmúlt pár évben. Így kötelességünknek érezzük, hogy felhívjuk a figyelmüket arra a tényre, hogy minden esetben le kell zárni a kerékpárt, bárhol is állunk meg vele. Ne sajnálja a pénzt egy jó minőségű lakatra, mivel az éppen annyit ér, mint az általa őrzött kerékpár.

 

Igaz, ezen kijelentés alkalmával jogosan merül fel egy kritika. „Amit el akarnak vinni, azt el is viszik!“ Ez pontosan így is van. A lényeg viszont az idő, ami alatt el lehet tulajdonítani egy bringát. Egy rossz minőségű lakattal mindez pár másodperc kérdése, egy prémium lakattal viszont hosszú-husszú percek telnek el, ami alatt valakinek biztosan feltűnik a babrálás. Továbbá nem mehetünk el a tény mellett, hogy egy tapasztalt tolvaj neki sem áll egy ABUS vagy egy Kryptonite márkájú zárnak.

 

Mindazonáltal a magas biztonsági fokozatú zárak ellenállóságát bizonyítja egy teszt, amit a Superbike motorkerékpáros magazin egyik munkatársa végzett. A motoros zárak királyával (ABUS Granit Extreme 59 25-ös biztonsági fokozattal) zárták be egy lakatosműhelybe egy órára, hogy próblája meg szétszedni. Az idő leteltével az újságíró egy ép lakattal és egy nagy mosollyal jelent meg. Ipari körülmények között is szinte lehetetlen a bontás.

 

 

A nagy kérdés vizont, hogy mivel is zárjuk le, avagy milyen lakatot válasszunk?

 

Manapság a kínálat hatalmas a kerékpáros lakatok terén. Megannyi prémium minőségű megoldás létezik, és a hagyományos lakatok is kaphatók még számtalan formában. Mi kiemelt márkánkként kezeljük a német ABUS céget, és szinte a teljes paletta megtalálható nálunk, így bizonyossággal mindenki megtalálhatja az igényeinek megfelelőt.

 

 

 

Milyen fajtájú lakatok léteznek?

 

A cikkben az ABUS termékei alapján csoportosítjuk a lakatokat, és sora vesszük előnyeiket és hátrányaikat.

  • U-lakatok. A legbiztonságosabb fajtája a záraknak. Kialakításuk révén a legerősebb anyagokból lehet őket gyártani, illetve a legbiztonságosabb zárszerkezeteket lehet hozzájuk alkalmazni. Biztonság terén a legjobb, viszont van két hátrányuk. Ugyancsak a kialakításból eredően sajnos elég kis átmérővel (hosszúsággal) rendelkeznek, így használatuk körülményesebb, mint egy spirál záré, illetve egy egyik legsúlyosabbak a különböző fajták között. Megvásárlásukkor mindenképpen mérlegeljük, hogy vállaljuk-e ezeket a hátrányokat az elvitathatatlan előnyök mellett.

 

 

  • Összehajtható lakatok. Ez az kategóra csak az ABUS-nál létezik. A fajtát a vásárlói igények keltették éltre. A cél egy rendkívül masszív, nagy biztonsági fokú, de ugyanakkor könnyen hordozható lakat megalkotása volt. Ezeket a tulajdonságokat ötvözi az ABUS Bordo széiája. Többféle átmérőben, vastagságban és színben is gyártják. Pár évvel a megjelenés után, már minden eladási rekordot megdöntött és ugyanúgy mint Európában, hazánkban is a legnagyobb számban értékesített ABUS zár lett. A széria kiemelt tagjait gumiborítással látják el, hogy lezárás közben illetve alatt a kerékpár festése ne sérüljön egy szemernyit sem. A zárakhoz szilikon tokot ad a gyártó, mellyet akár a kulacstartó csavarjainak a szemére is felszerelhetünk, hogy mindg kéznél legyen.

 

 

  • Lánc lakatok. A láncos zárakat a miaximális biztonság és a könnyű kezelhetőség jellemzi. Elég hosszúak ahhoz, hogy könnyedén odaláncolhassuk valamihez a bringánkat. A zárszerkezet az U-lakatokhoz hasonlóan rendkívül biztonságos, törhetetlen, piszkálhatatlan. Egyetlen hátránnyal rendelkezik, az pedig a súlya.

 

 

  • Görgős lakatok. Ez a megoldás a kompromisszum a biztonság, hordozhatóság és átmérő terén. Egy acélsodrony kötélre acélperselyeket húznak, melyek alkalmazásával a sodrony átvágása szinte lehetetlenné válik. Mindennapos használat mellett ez a legkényelmesebb. Nem annyira biztonságos ugyan, mint az előbbikeben említett három fajta, viszont könnyebb és nagyobb átmérővel rendelkezik.

 

 

 

  • Acélsodrony lakatok. Ezek a zárak vastag, erős acélsodronyból készülnek, mely ellenáll a nem túl felkészült tolvajoknak. Előnyük, hogy kis méretűek és könnyűek, így könnyen hordozhatóak, és bármilyen táskában kényelmesen elférnek. Hátrányuk, hogy nem annyira biztonságosak, mint a fentebbiek.

 

 

  • Spirál lakatok. Régebben és mostanában is a legelterjedtebben használt kerékpárzár. Hatalmas előnyük, hogy hosszúak, így akár több kerékpár összezárására is alkalmasak, vagy egy kerékpáron minden fontosabb részegységet összezárhatunk vele. Hátránya, hogy ezeknek a legkisebb a biztonsági foka, viszont ha kis időre vagy úgy ázrjuk le a kerékpárt, hogy rálátásunk van rá, akkor elégséges lehet.

 

 

 

Mire figyeljünk, amikor lakatot választunk?

 

A legfonotsabb, hogy mire szeretnénk használni. Ha rendszeresen, hosszú időre magárahagyjuk a bringát (munkahelyen, közös tárolóban), akkor válasszunk nagy biztonsági fokú lakatot. Ha rendszeresen, ámbár rövi időre válunk meg kedvencünktől (bevásárlás, ügyintézés), akkor a közepes biztonsági fokozatú lakat is megfelel az igényeinke. Ezek már elég védelmet nyújtanak, hogy csak nagy nehézségek árán tudják elkötni a bicajt.

 

Továbbá vegyük figyelembe, hogy milyen értékű kerékpárunk van. Úgy gondolkodjunk, hogy érdemes a kerékpárunk értékének minimum a 10%-ában gondolkodni. Tehát egy 50 ezer forint értékű kerékpárhoz érdemes egy minimum 5 ezer forint értékű zárat választani.

 

Ne feledjük! Ha ellopják a kerékpárunkat, nem csak egy értéktérgyunkat lopják el, hanem közlekedési eszközünket, amivel rengeteg pénzt spórolunk meg. Akiknek pedig többet jelent egy kerékpár egy egyszerű eszköznél, azok pedig elveszíthetik hobbijuk tárgyát, melyhez olyan sok szép emlék köt minket. Ezeket az okokat gondoljuk át, mielőtt egy párszáz forintos lakattal zárjuk le a bringát!

 

A tartalom a Vitál Club Kft. szellemi terméke. Felhasználása csak a pontos forrás megjelölésével lehetséges.