Mostanság egyre többen foglalkoznak a kérdéssel, hogy tulajdonképpen mik tartoznak kerékpárjuk kötölező felszerelései közé. Így kötelezőnek érezzük, hogy egy erről szóló cikkben eloszlassuk a tévhiteket és városi legendákat, hiszen a biztonságos közlekedés mindannyiunk érdeke.
 
 
10. § Az MR. 116. §-a és az azt megelőző alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:
 
 
„A közúti közlekedésben részt vevő kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
 
116. § (1) A kerékpárt fel kell szerelni
 
a) könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését,
 
b) két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,
 
c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat,
 
d) egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával,
 
e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,
 
f) elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel, és
 
g) legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával). A  küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a  kerékpántok közvetlen közelében vagy az  ENSZ–EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon.
 
 
(2) Az (1) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott világító berendezés elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is. A világító berendezések által kibocsátott fény villogó üzemmódú is lehet.
 
 
(3) A kerékpárt fel szabad szerelni
 
a) oldalán borostyánsárga,
 
b) mindkét oldali lábpedálon elől és hátul borostyánsárga fényvisszaverővel, továbbá
 
c) a kerékpár bal oldalán, hátul elhelyezett, személlyel vagy tárggyal való ütközéskor visszahajló szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz. A szélességjelző behajtható kivitelű is lehet.
 
 
(4) A  kerékpárra felszerelt fényvisszaverőknek sötétben, tiszta időben – olyan járműből, amelynek távolsági fényszórója azt megvilágítja – 150 méterről észlelhetőnek kell lenniük.
 
 
(5) A  kettőnél több kerekű és 0,80 méternél szélesebb kerékpárt mindkét oldalon fel kell szerelni az  (1)  bekezdés d)–f)  pontjában említett világító vagy fényjelző berendezéssel. Ezek a  berendezések a  jármű legszélső pontjától 0,15 méternél távolabb, egymáshoz pedig 0,60 méternél közelebb nem lehetnek.
 
 
(6) A kerékpárra gyermekülés olyan módon szerelhető fel, hogy az ülés és a rajta ülő gyermek a vezetőt a kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a kerékpár világító- és jelzőberendezéseit ne takarja. Az ülésfelület súlypontjának M A G Y A R K Ö Z L Ö N Y • 2013. évi 200. szám 83913 a jármű hosszanti függőleges szimmetriasíkjában, a tengelysíkok között kell elhelyezkednie. A vezető háta mögött közvetlenül elhelyezett gyermekülés azzal a  feltétellel megengedett, hogy háttámlával és a  gyermek méretére beállítható, általa ki nem kapcsolható, a  kibújást minden körülmények között megakadályozó utasvisszatartó rendszerrel van ellátva. Az üléshez kapaszkodót és lábtartót is fel kell szerelni, és a konstrukciónak meg kell akadályoznia, hogy a gyermek lába a  kerékkel érintkezésbe kerülhessen. Az  ülés, a kapaszkodó és a  lábtartó nem lehet összefüggésben a kormányzott kerékkel, valamint az azzal együtt elforduló szerkezettel.
 
 
(7) A  kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 0,70 méter széles és legfeljebb 70 kilogramm össztömegű, egy kerekű vagy egytengelyű, két nyomon futó vontatmány (a továbbiakban: kerékpár utánfutó).
 
 
(8) A kerékpár utánfutót fel kell szerelni
 
a) hátul egy, az  utánfutó középsíkjában, vagy attól balra, az  úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,60 méter magasságban elhelyezett piros színű, háromszög alakú – a pótkocsira előírt – fényvisszaverővel,
 
b) a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával.
 
 
(9) Az  önálló energiaforrással rendelkező és dinamóval szerelt lámpákat kivéve a  kerékpár utánfutó hátsó helyzetjelző lámpája elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy bekapcsolása a  kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját kikapcsolja.
 
 
(10) A  kerékpár utánfutót fel szabad szerelni elől az  utánfutó középsíkjától balra és jobbra szimmetrikusan, az utánfutó széleitől 150 mm-re nem távolabb, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,90 méter magasságban kettő, nem háromszög alakú fehér színű fényvisszaverővel.
 
 
(11) Az önálló energiaforrással rendelkező lámpákat kivéve a kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.
 
 
(12) A kerékpár első lámpájának és hátsó helyzetjelző lámpájának villogó üzemmódja megengedett.
 
 
(13) A kerékpár világító és fényjelző berendezéseit úgy kell elhelyezni, hogy
 
a) az (1) bekezdés d) pontjában említett lámpák az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és az úttesttől 2,00 méternél távolabb ne legyenek,
 
b) az (1) bekezdés e) pontjában említett hátsó (piros színű) helyzetjelző lámpák az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és a lámpák az úttesttől 2,00 méternél távolabb ne legyenek,
 
c) az  (1)  bekezdés f)  pontjában említett fényvisszaverők az  úttesthez 0,35 méternél közelebb, és az  úttesttől 0,90 méternél távolabb ne legyenek,
 
d) az  (1)  bekezdés g)  pontjában említett keréken az  oldalsó (borostyánsárga színű) fényvisszaverő (küllőprizmát) távolsága a kerékabroncstól 0,10–0,15 méter legyen,
 
e) a (3) bekezdésben említett szélességjelző felnyitott állapotban a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától balra 0,30–0,40 méterre és az úttest szintjétől 0,35 0,90 méterre legyen.”