Láncmosás

 

Egy igen kínos és sokak által elkerülendő kérdésről szeretnénk kicsit bővebben beszélni, és ez nem más, mint a láncmosás. Tapasztalatunk szerint sokan nem törődnek a lánc megfelelő tisztántartásával és annak megfelelő kenésével. A lánc akkor kopik a legkisebb mértékben és tartja meg teljesítményét, ha a műveletet havonta legalább egyszer elvégezzük, és nem több, mint néhány perc. A tisztításra több mód is létezik. Vannak gyorsabb és lassabb módszerek is. Természetesen a lassabb a hatékonyabb és jobb, de már az is sokat segít, hogy ha az egyszerűbb módszert választjuk.

 

Gyorsabb módok

A legyorsabb, legszerűbb (és az egyik legjobb) mód, ha speciális lánctisztító szerszámmal végezzük el a folyamatot. Használata rendkívül egyszerű és szinte a legjobb tisztítást tudjuk vele elérni. Működésekor a láncot kell átvezetni egy tisztító kefékkel ellátott tartályon, amiben oldószer található (általában a tisztító csomag része). Az kefék amennyire lehetséges bedolgozzák az oldószert a lánc összeeresztéseibe, csapjaiba így kitisztítva azt. Ha ezzel végeztünk, akkor vagy hagyjuk kicsöpögni a maradék oldószert a láncból, vagy megtöröljük egy szigorúan tiszta ronggyal.

 

Ha nem rendelkezünk ilyen szerszámmal, akkor alkalmazhatjuk a régi módszert. Ecsettel vigyük fel az oldószert a lánc teljes hosszára és hagyjuk pár percig állni, hogy a lehető legjobban kimossa belőle a koszt és a szennyeződéseket. Ezután ugyanúgy jöhet a tiszta rongyos áttörlés. Ha ecsetet sem tudunk elővadászni a szekrény mélyéről, még akkor is van egy lehetőségünk. Nedvesítsünk be oldószeres vízzel egy ronygyot. A lánc alsó részénél fogjuk meg a ronggyal a láncot és kezdjük el hátra tekerni a pedált (értelem szerűen egy kontrás bringát meg kell emelni és előre felé hajtani). Így kellő mennyiségű koszt le tudunk vele szedni. Utána természetesen jöhet a tiszta rongyos áttörlés.

 

A lassabb és legtökéletesebb mód

Ha perfekt munkát szeretnénk végezni, akkor szereljük le a láncot, és takarítsuk meg úgy. A láncot tegyük bele egy oldószerrel teli edénybe és áztassuk körülbelül egy óráig. Az így kiázott láncot függesszük fel valahova és hagyjuk kicsöpögni. A megszáradt láncot helyezzük fel a bringára.

 

 

Lánc kenése

 

Elérkeztünk a láncmosás másik kulcsmozdulatához mégpedig a lánc újrakenéséhez. Ezt mindig végezzük körültekintő módon. Többen kérdezik, hogy milyen olajat kell használni, jó-e a hagyományos műszerolaj. A válasz a kérdésre, hogy igazából a semminél több, de nem teljesen elégésges. A műszerolaj felhasználási területe, viszkozitása és teljesítménye nem a kerékpáros igények kielégítésére lett kitalálva. Hátránya, hogy az olaj nem tud bejutni a csapok közé, így a fontos helyeket el sem éri. Tüneti kezelésként alkalmazhatjuk bátran a műszerolajat a láncra, de amint tehetjük vásároljunk speciálisan kerékpárokhoz fejlesztett olajat vagy sprayt. Fontos, hogy hogyan vigyük fel az olajat illetve a sprayt a láncra. A művelet mindkét esetben ugyanaz. A kerékpár mellett guggolva kezdjük el a hajtóművet hátrafelé tekerni. Közben az alul futó láncra kezdjük el csöpögtetni az olajat vagy fújni a sprayt. Kétszer tekerjük körbe a láncot, és már készen is vagyunk.

 

Itt több lehetőség közül tudunk választani. Pár kiemelkedő termék kínálatunkból:

 

A Weldtite TF2 olajok két változatát is forgalmazzuk. A két változat a száraz és a nedves időre specializált olajok. A nedves időre való védelmet nyújt a felverődő sár és víz ellen, vagyis pontosabban mindezek ellenére is megfelelő kenést biztosít a láncnak. A száraz körülményekhez való olajat pedig értelemszerűen a száraz, meleg napokon érdemes használni. Amivel többet nyújt, a nedves verziónál az az, hogy a nyári forróságban is megfelelő lesz a kenés és nem rázódik ki a felmelegedett, folyósabbá vált olaj a láncból. A két verzió együtt használatát ajánljuk. Ha rendszeresen, sportolás céljából  kerékpározik, akkor évszakfüggetlenül mindig a pillanatnyi időjárásnak megfelelőt használja. Ha hobbykerékpárosként használja a bringát, akkor a száraz időre valót alkalmazza nyáron, a nedves verziót pedig tavasszal, ősszel és télen.

 

Ha valaki nem akar az olaj felvitelével bajldóni, és a kényelmesebb megoldást választja, akkor itt a Velomann Lubricant spray. Egyszerűen csak permetezzük a láncra, olyan vastagon, hogy a csapok már ne csillogjanak. A spray egy speciális PTFE összetevővel készül, mely ellenáll a legnagyobb igénybevételnek is.

 

 

 

Végül meg kell hogy említsük a német Hanseline grafitos kenőolajat, mely rendkívüli módon biztosítja láncunk kenését. Az apró grafit szemecskék olajjal átitatódva a legzegzugosabb helyekre is bejutnak, és így nyújtják a maximális védelmet. Minden időjárási körülmény alatt megállja a helyét, és a legjobb teljesítmény nyújtja útjai során.

 

 

 

 

Ne feledje! A lánc megfelelő karbantartása az Ön érdeke. Állandó teljesítmény, hosszú élettartam!