Röviden és általánosságban bemutatjuk a népszerűbb bringafajtákat, annak érdekében, hogy vevőink, érdeklődőink könnyebben eligazodjanak a "rengetegben" és a legmegfelelőbb kerékpártípust válasszák.

 


 

 

Az alapvetően terephasználatra tervezett konstrukció a nyolcvanas években született. Jellemzői a 26"-os kerék, széles gumikkal, sportos vázgeometriával. A vázak viszonylag alacsony építésűek. Megfelelő alkatrészcsoportokkal felszerelve alkalmasak terephasználatra, sport vagy versenyszerű felhasználása egyaránt.  

 

Kapható merevvillás, teleszkópos, összteleszkópos, acél és alumínium vázas, city felszereltségű változat. Az MTB evolúciós elágazásai a teljesség igénye nélkül a dirt, freeride, downhill, triál, endúró, maraton vállfajok, melyekkel egy későbbi fejezetünkben foglalkozunk. 

 

Egy nem túl szerencsés divathullámnak köszönhetően ma, szinte mindenki aszfalton közlekedik olyan bringákkal, melyek látszólag MTB kerékpárok. Persze ezen bringák többségén még az alapszintű elvárásoknál is gyengébb minőségű alkatrészek találhatók - ezek az üzleti alapon előállított kereskedelmi cikkek, melyek nem a szakértelemről, hanem pusztán az árról szólnak. Az MTB népszerűsége - a nyugat-európai trendeknek megfelelően - napjainkban egyre csökken, helyét lassan átveszik a hétköznapi felhasználók számára praktikusabb kerékpárok, a trekking, a city és cross bringa fajták.

 

Az MTB-t javasoljuk azoknak, akik sport vagy hobbiszinten a természetben szeretnének bringázni, minimális közúti jelenléttel.

 

Vissza az oldal elejére...

 


 

 

Régi-új kerékpár fajta, elég ha a nyolcvanas, kilencvenes években felbukkanó használt svájci kerékpárokra gondolunk...

 

Létjogosultságát, növekvő népszerűségét a praktikumának köszönheti. Nagy kerekek (28", jellemzően 622mm-es peremátmérővel), komfortosabb vázcső-szögek, kényelmesebb nyereg-kormány kombinációk, általában teljes felszereltség (sárvédők, csomagtartó, oldaltámasz, világítás stb.) jellemzik. Gyakran - a középkategóriától felfelé - teleszkópos villák és nyeregcsövek, állítható szögű kormányszárak és agydinamó/állófény "extrák" csábítják a leendő bringa tulajdonosokat. Üléspozíciója felegyenesedettebb testtartást tesz lehetővé az MTB-nél, ezáltal hosszabb távon is komfortosabb. Alkalmas gyerekülés fogadására, szállítására. A megfelelő kategóriájú alaktrészekkel kontinentális túrákra is alkalmas. Köpeny szélessége a gyári specifikációtól függően 25mm-től a 47mm-ig nyolc lépcsőben változhat. Ennek megfeleleően alkalmas rendkívül sebes haladásra a keskenyebb gumikkal (25-28-32mm), igazi mindenes, vagyis "aszfalt vagy földút egyre megy" mottóval a 37-40-42mm-es köpenyekkel, illetve a 44-47mm széles gumikkal az úttalan utakon - városi kátyús - is állja a sarat...

 

Javasoljuk családanyáknak, családapáknak, fiataloknak és idősebbeknek, boltbajárni és hosszú túrákra, aszfaltra és földútra...

 

 Nincs mindenáron szükségünk teleszkópra! Ha kizárólag aszfalton közlekedünk, teljesen biztonságos a merev villa is, cserébe (az alsó-közép kategóriában) akár 1,5-2 kilogrammal is könnyebb lehet a kerékpárunk! 

 

Vissza az oldal elejére...

 


 

 

 

Első ránézésre a trekking csupasz változatának tekinthetnénk, ám alaposabb ismerkedés után, néhány lényeges különbséget találunk...

 

Igazi mozgáscentrikus bicaj, a trekkingnél sportosabb geometriával (általában néhány fokkal nagyobb a fejcsőszög így direktebb a kormányzás), jellemzően közép és felsőkategóriás alkatrészekkel, törekedve a könnyebb komponensek használatára (két-három-öt kilós diéta eredménnyel a egy hasonló trekkinghez képest). Hívják még offroad-nak is a terephasználat lehetőségére utalva. Alkalmas közepes szintű terepeken történő bringázásra és  aszfalthasználatra egyaránt. 

Speciális vállfaja a cyclocross szakág, melyet sport és versenyszerűen, kizárólag terepen, az MTB versenypályákhoz hasonló viszonyok között használnak. Ezeket a bringákat 37mm-nél szélesebb terepmintás köpenyeikről, országúti kormányaikról, speciális fékkarjaikról lehet felismerni. 

 

Természetesen a cross bringák is használhatók a hétköznapokon illetve rövidebb kirándulásokra egyaránt. Felöltöztethetők, gyerekszállításra alkalmasak.

 

Vissza az oldal elejére...

 


 

 

 

A helyközi mindenesek... Gyakran monovázasok (egycsöves vázfelépítésűek), ennek megfelelő alacsony átlépési magassággal, mely a helyi - helyközi közlekedésben könnyű használatot tesz lehetővé, akár idősebb, nehezebben mozgó kerékpárosoknak is. Standard a teljes felszerelés (sárvédő, csomagtartó, kitámasztó, világítás) mely kiegészülhet első és hátsó kosárral egyaránt. Lehet 26 és 28"-os kerékméretű, kontrás, láncváltós és agyváltós egyaránt.

 

Kiváló társak a hézköznapokban! Alkalmasak bevásárlásra, munkábajárásra, gyerekhordásra, de rövidebb kirándulásokon is kiszolgálják gazdáikat...

 

 Ha teheti, keresse a duplafalú abronccsal szerelt modelleket! Ezek jobban ellenállnak a kátyús, rossz utak hatásainak, ritkábban kell őket centrírozni, ezáltal hosszabb távon gazdaságosabb az "üzemeltetésük".

 

Vissza az oldal elejére...

 


 

 

 

A kerékpározás kultúrájának letéteményesei. Majd harminc évvel előbb kelt életre az MTB-hez képest. Ha pár szóban meg kellene határoznunk az országúti kerékpár mibenlétét azt mondanánk: könnyű, gyors, robbanékony! 

 

Ha szeretné megtapasztalni az 50-60km/h-s száguldás "libabőröző" ÉLMÉNYÉT, feltétlen egy ilyen bringa nyergében a helye. Ha a vértesi gazdasági utak szép erdei némaságában "gyönyörködne", szintén ezt a bringafajtát ajánljuk.

Nem véletlen, hogy világszerte töretlen az országúti bringázás népszerűsége, még akkor is, ha hazánkban ez mégsem domináns (bár voltak szép évtizedek, amikor jelentős országúti csapatok népszerűsítették a bringázást, elég csak a Videoton sikeres biciklistáira gondolnunk). Igazi kilométergyűjtők ezek a drótszamarak, hiszen nem ritka, hogy gazdáik 2-3000 kilométert is hajtanak évente (a sportolók ennek többszörös ét ).

 

Vázaik készülhetnek acél és alumínium speciális ötvözeteiből (manapság az acélok már csak a retro és prémium szegmensben találhatók), és karbonból. Alkatrészeik kecsesek, szemet gyönyörködtetőek, könnyűek - ugyanakkor mégis erősek, tartósak. Váltórendszereik elképesztő "fokozatszámháborún" mentek keresztül. Míg 1980-ban ötös, hatos fogaskoszorúkat használtak a versenyzők (hármast a halandók), addig ma 9, 10, 11 tagúak kaphatók. Kezdetben voltak a szimpla hajtóművek, majd hosszú ideig a duplák. Napjainkban pedig már gyakoriak elöl a három  lánckerekes hajtóművel...  Jellemzően 20-25 milliméter szélességű gumikon gördülnek, melyekben 6-12bar nyomás biztosítja meghökkentően alacsony gördülési ellenállást. 

 

Vissza az oldal elejére...

 


 

 

 

A cross és országúti bringák házasításából született viszonylag új irányzat. Az országútinak megfelelő kerékmérettel (622mm), de azoknál néhány milliméterrel szélesebb köpenyekkel szerelik a gyártók (23-28mm). Egyenes kormány, a cross-hoz hasonló vázgeometria és máris kész a legújabb kerékpárfajta. Napi mozgásigényünk edzés és sportszerű kielégítésére, és rövidebb túrákra megfelelő könnyű és gyors kerékpár. Abszolut sportcentrikus, gyári összeállításai sosem tartalmaznak felszerelést.

 

Ajánljuk azoknak, akik napi szinten futnak (de néha mást is kipróbálnának) és a sebesség imádóinak.

 

Vissza az oldal elejére...

 


 

 

 

Ami az autóknál a roadster, a bringáknál a cruiser!

Hihetetlen megjelenés, fotelszerű komfort, barátságos, komótos, barátkozós, mosolyt csaló hangulat...

 

Valaha beachbike-nak is hívták a széles gumijaik miatt, melynek köszönhetően nem süllyedt el a parti homokban. Függőleges háttartás, széles kormányfogás, alacsony építés biztosítják azt a nem hézköznapi kényelmet, mely jellemzi a cruiser bringákat.

Mechanikájukat tekintve lehetnek egyszerűen kontrások, de akár lánc vagy agyváltósok is (ez utóbbiak a legnépszerűbbek, a változtatható áttételeik miatt). Kapható női és férfi vázgeometria egyaránt. Jellemzően sárvédővel/csomagtartóval készülnek, de vannak világítással és/vagy kosárral felszerelt verziók is.

 

Használhatók boltba vagy munkába járásra (ha nem 20km-re lakunk a munkahelyünkről smiley), de leginkább a valóban szabad pillanatink megfűszerezésére...

 

Vissza az oldal elejére...

 


 

 

 

Ifjú házasoknak, barátoknak, barátkozóknak! 

 

Igaz élményt nyújtó hétpróbája az együttműködésnek. Nyergében figyelnünk kell egymás mozgására, teljesítményére. Ha mindketten "odatesszük" magunkat, brutális sebesség-élményt élhetünk át!

Általában az első vázrész férfi, míg a hátsó valamivel alacsonyabb geometria. Lehet agyváltós és láncváltós kivitel, 26 vagy 28"-os kerekeken gördülő.

 

Vigyázat, a láblógatás hamar kiderül smiley,

...mindig fékezzünk időben!

 

Próbálja ki egy hétvégén, nálunk kölcsönözhető! A részletekről érdeklődjön munkatársainknál.

 

Vissza az oldal elejére...

 


 

 

 

Szintén kultusz bicaj, valahol a hetvenes, nyolcvanas évek egyik szabadság és másság szimbóluma hazánkban. Gyökerei a hatvanas évekig nyúlnak vissza Amerikába. Számos nagysikerű filmet szőttek BMX-es figurák köré. A szakág hazai színvonalát és népszerűségét példázza, hogy 1992-ben Magyarországon rendezték a BMX Freestyle Világbajnokságot...

 

Trükkök, fejlett egyensúlyérzék és magabiztosság jellemzik használóikat, ezért a fiatalalok napjainkban is örömmel próbálják ki magukat általa. 

 

Egyes irányzatok kivételével viszonylag súlyos kerékpárok, hiszen minden porcikájuk túlméretezett, elkerülendő az extrém használatból adódó esetleges töréseket. Lehet rotoros (körbe forgatható kormány), Z hajtókaros, háromrészes hajtóműves, freecoasteres vagy szabadonfutós, jellemzően 48 küllős kerekű, általában 14mm-es kerék tengelyű (ha 10mm-es, az csak úgy néz ki mintha, de nam az...), pegekkel (kilépőkkal) a tengelyvégeken, szóval csupa egyedi vonás.

 

Számos változatát űzik. A teljesség igénye nélkül néhány szakág: FREESTYLE, FLATLAND, STREET, DIRT, RACE

 

Vissza az oldal elejére...

 

A tartalom a Vitál Club Kft. szellemi terméke. Felhasználása csak a pontos forrás megjelölésével lehetséges.