Házi műszaki vizsga menete!

 

Rendkívül fontos, hogy minden indulás előtt legalább napi egyszer ellenőrizzük kerékpárunk műszaki állapotát. Ez a körülbelül 1 perces folyamat nagyon sok kellemetlenségtől megkímélhet bennünket. Még az otthon megoldható apróbb szervizelési feladatokat is nehézkes lehet elvégezni az út mellett, és akkor még nem is beszéltünk a balesetveszélyes helyzetekről…

 

Mit is kell megnézni, mielőtt a nyeregbe pattannánk?

 

  1. Ellenőrizzük a kerekek biztos rögzítését (patentzár vagy csavaranyák)
  2. Pörgessük meg a kerekeket, ellenőrizzük az egyenes futást (centírozottságot), ellenőrizzük a gumi egyenes futását is, nincs-e rajta repedés, biztonságos mélységű-e a mintázat.
  3. Ellenőrizzük a guminyomást, eleinte érdemes vagy nyomásmérős pumpával vagy speciális szerszám segítségével. Idővel ez reflexszerűen a gumi összenyomásával is menni fog.
  4. Ellenőrizzük most a fékeket: fékpofakopás, fékkarok, -testek működése (húzzuk be a féket, és ellenőrizzük nem lazultak-e fel a csavarok), és kellő fékerővel rendelkezünk-e.
  5. Nézzük meg a kormányt és kormányszárat kifejezetten ügyeljünk a csavarjaira, hogy feszesek legyenek, és a kormányszár egyenesen előre álljon.
  6. A hajtóműrendszert, a váltókat, váltókarokat és a láncot legjobban menet közben tudja ellenőrizni. Ha bármikor kerregést, félreváltást vagy bármilyen szokatlan dolgot észlel, azonnal forduljon szakemberhez.
  7. Vizsgáljuk meg a csapágyak feszességét. A csapágyak kellő feszességre való beállítása nagyon fontos, mivel ha egyszer kilazult, akkor jobb már sohasem lesz, és az idő elteltével a szervizköltségek sokszorozódhatnak.
  • Húzzuk be az első féket, és mozgassuk meg a bringát előre-hátra, ha kis „kotyogást” észlelünk, akkor a kománycsapágy laza.
  • Fogjuk meg a hajtóművet, és mozgassuk meg, ha mozgást észlelünk, akkor a csapágy utánállítást igényel.
  • Markoljuk meg a kerekeket, és mozgassuk meg őket oldalra, „kotyogáskor” ugyancsak gyanakodhatunk a csapágyak lazaságára.

 

  Mindig tartsuk szem előtt, hogy kerékpárunk csak tökéletes állapotban nyújtja azt a teljesítményt és biztonságot, amit alapvetően elvárunk tőle. Érdemes minden tavasszal a kerékpáros szezon előtt, egy teljes átvizsgálást elvégeztetni szakszervízben, mivel az avatott szemek olyan hibákra hívhatják fel a figyelmét, amiket Ön nem venne észre.

 

Teleszkópos kerékpárok esetén szükség van a teleszkóp átzsírzására is. Ezt lehetőleg évente kérjük a szervízben, de legalább két évente. A nem jól karbantartott teleszkóp elveszíti rugózási képességét, a belsejében korrodálódhat, ami balesetet idézhet elő, illetve a teleszkóp cseréje magas pluszköltséget jelent.

 

A tartalom a Vitál Club Kft. szellemi terméke. Felhasználása csak a pontos forrás megjelölésével lehetséges.