Az e-bike-ok lelke, az akkumulátor.

 

Az e-bike lelke az akkumulátor.

 

Emiatt kiemelt figyelmet kell hogy kapjon, hiszen ezeknek a kerékpároknak az értékéből jelentős részt képvisel.

 

 

 

Egy teljes Bosch rendszer.

 

 

 

 

 

Egy szétbontott akkumulátor, ahol jól láthatóak a cellák és a vezérlés.     

 

 

 

Napjainkban nem csak nyugat Európában, hanem Magyarországon is egyre nagyobb teret hódítanak az elektromos kerékpárok és azoknak minden fajtája.

 

Ezeknek a szerkezeteknek az elektromos részei a kötelező frissítésen kívül nem igényelnek különösebb karbantartás, sőt a motorhoz még a szerviz sem nyúlhat hozzá, azt megbontatlanul kell a gyárba bevizsgálásra visszajuttatni.

 

Ezzel szemben az akkumulátorra egy kicsit nagyobb figyelmet kell fordítani. Ez a részegység sem igényel különösebb otthoni karbantartást, de az általános kezelésére ügyelni kell, hiszen az a lelke a kerékpárnak és egyben a legdrágább eleme is. Gondos használat mellett sok éven keresztül hatékonyan fog dolgozni, de a gondatlan gazda igen rövid időn belül tönkre tudja tenni.

 

Persze a leggondosabb használat mellett is folyamatosan veszti el a hatékonyságát, de az nem mindegy, hogy mennyi ideig tudunk használni egy, akár sok százezer forintos akkumulátort.

 

 

Akkumulátor fajták

 

 

Ólom (Pb):A legrégebbi, legolcsóbb és legnehezebb akkumulátor. „Mindössze” 200 éves technológiáról van szó. Ilyen termékek nem kerülnek beépítésre elektromos kerékpárokba. Dehát minden itt kezdődött.

 

Nikkel-Cadmium (NiCd):Ez a fiatalabb technika már csak 100 éves. Az olcsó noname termékekben előfordulhatnak.

 

Nikkel-Metallhydrid (NiMh):A jobb minőségű noname termékekben (ez egy kis képzavar, J) előfordul, de az a típus is kezd kiszorulni a piacról.

 

Lithium Ion (Li-Ion):A jelen és a jövő. A nagy akkumulátorgyártók hatalmas pénzt fektetnek bele a fejlesztésükbe. Minden kerékpárgyártó erre felé tör, most már ott tartunk, hogy komoly kerékpárgyártó nem engedhet meg magának ennél gyengébb akkumulátort.

Előnyük van bőven, hiszen a legkönnyebbek, önmaguktól alig merülnek, de természetesen ezek is veszítenek folyamatosan a töltöttségükből. Tartós használat esetén a legköltséghatékonyabb, környezetbarát, nagy az élettartamuk, nagyon jó karakterisztikával rendelkeznek és nagyon gyorsan tölthetőek a többi fajtához képest. Ráadásul kiváló gyorstöltők kaphatóak hozzájuk.

Persze, ha nem lennének hátrányai, akkor nem is lenne igaz. Nagyon érzékenyek a celláik, így komoly vezérlő, felügyelő és töltő elektronikát igényelnek. Cellazárlat, vagy hibás működésből adódó gázképződés esetén akár robbanás, vagy tűz is előfordulhat. Persze ezt a problémát is lehet és tudják is kezelni. A TÜV szabványnak megfelelő termékek tökéletesen biztonságosak, a mechanikai sérülésnek ellenállnak, és nem robbannak.

Amelyik nem rendelkezik ilyen minősítéssel, azt a lehető legnagyobb ívben kerüljük el, hiszen ki tudja mikor lesz vele gond.

 

 

Nézzük a kezelését! Mit szeret és nem szeret egy akkumulátor?

 

 

 Az egyik a rövidre zárás, a másik a hideg, a harmadik az oxidáció.

 

A rövidre zárás akár az élete végét is jelenti, míg a többi „csak” teljesítményvesztéshez vezet.

 

Hogyan lehet ezeket megakadályozni?

 

Zárlat ellen a legjobb módszer, hogy amikor a bringát tisztába rakod, fuss végig a kábeleken, nem látsz-e törést, burkolatsérülést rajtuk. Ezzel nem csak az akkut, hanem magadat is véded! Ha bármit tapasztalsz, és nem vagy villamos végzettségű szakember, akkor vidd szakszervizbe! Ne kísérletezz szigetelőszalaggal, vagy zsugorcsővel. De a legjobb, ha egyenesen szervizbe viszed és nem bütykölsz vele, mert, ha hibázol valamiben, akkor a garancia azonnal megszűnik, az egyéb problémákról nem is beszélve.

 

A hideg ellen kevés eszközünk van, de azok között van egy nagyon hatásos.  Több gyártó is készít neoprene borítást az akkukhoz, ezek a lehetőségekhez képest nagyon jól működnek, érdemes őket használni. Amennyiben nem használjuk a kerékpárt, akkor vegyük le az akkumulátort és tároljuk lehetőleg szobahőmérsékleten, de természetesen a garázs is kiváló erre a feladatra.

Ha téli álmot alszik a géped, akkor lényeges, hogy kb. ¾-ig feltöltve tárold az akkut, és 2-3 havonta tölts rá, hiszen még a legjobb, legdrágább telepek is merülnek a saját belső ellenállásukon keresztül. Viszont nem kell 100%-os töltöttséggel tárolni, mert azt egyik rendszer sem szereti. A teljes feltöltöttség és nem használat egy gyilkos kombináció az akkumulátorok szempontjából.

 

Az oxidáció általában a réz csatlakozóvégeken szokott problémát okozni. Ezeket érdemes finoman átcsiszolni, ha zöldes, barnás elszíneződést találsz rajta. Minél vastagabb a szennyező réteg a felületen, annál nagyobb az ellenállása a csatlakozónak, azaz feleslegesen vesz fel áramot a rendszerből működés közben. Amennyiben esős időben, vagy télen is használod a bringádat, kend be a csatlakozókat, speciális elektromos csatlakozóknál használt zsírral, mely javítja a kontaktot. Ilyet elektronikai boltokban, de most már kerékpárboltokban is lehet kapni.

 

Mindezek mellett általánosan elmondható a kezelésükről, hogy csak a gyári töltőt használjuk. Ne bontsuk, vagy szedjük szét az akkumulátor testét. Magas nyomású mosóval ne tisztítsuk.

 

Szállítás

 

Szállítás közben is gondoskodnunk kell az akkumulátor védelméről. Hiszen, ha a tetőcsomagtartón, vagy a vonóhorgon visszük a kerékpárt, minkét esetben ki van téve az elemeknek. Persze alapesetben a ház bírja a vizet, hiszen szakadó esőben is lehet kerékpározni. De amikor az ember 130 km/h-val halad az autópályán az esőben a horvát tengerpartig, akkor azért érdemes plusz védelemről gondoskodni, mert a sebesség miatt olyan lesz az eső hatása, mintha magasnyomású mosóval mosnánk a kerékpárt. Erre a problémára megoldás a már javasolt neoprene védőhuzat. De rövidebb távokon a teszkós szatyor is megteszi.

Amennyiben repülőgépen akarjuk szállítani a kerékpárt, akkor figyeljünk arra, hogy az akku a vázban szabályosan legyen felrakva. Mert, ha külön akarjuk szállítani, akkor már ADR csomagnak minősül, az erre vonatkozó borsos viteldíjakkal együtt. Valamint nem biztos, hogy az adott légitársaság vállalja a szállítást. 

 

 

Biztonság

 

 

A tolvajok már ezekre a kerékpárokra is kiterjesztették áldásos tevékenységüket. Emiatt is különösen fontos, hogy amikor őrizetlenül hagyjuk a  kerékpárunkat, akkor az akkuhoz járó kulcsot semmiképpen ne hagyjuk a zárban, mert lehet, hogy a kerékpárt nem tudják ellopni, de az akkut ebben az esetben biztosan. És higgyük el, lesz valami "vicces" gyerek, aki el fogja vinni. 

 

Hatótáv

 

Nem tartozik szorosan az akkumulátor kezeléshez, de rendkívül fontos adat, hogy milyen messzire jutunk az adott akkumulátorral.

 

Természetesen a gyártók katalógusba mindig az ideális adatot adják meg, emiatt azt erősen tájékoztató jellegű adatnak kell kezelni. Bár nyilván megmutatja nagy vonalakban, hogy mire képes az akkumulátor.

Azt magabiztosan ki lehet jelenteni, hogy az átlagos felhasználó, átlagosan nem megy annyit egy nap, hogy a teljesen feltöltött akkumulátora úgy lemerüljön, hogy még nem ért célba. Amennyiben mégis így alakul egyszerűen ki lehet küszöbölni azzal, hogy magunkkal visszük a töltőt. Ugyanis a töltés általános jelleggörbéje miatt egy Bambi elfogyasztása közben elég sok energiához tudunk jutni az út melletti kocsmában. Mert a töltés kezdeti szakaszában nagyon sok áramot vesz fel az akkumulátor.

Persze jó, ha az ember tisztában van azzal, hogy mégis mire számíthat, amikor elindul otthonról. Ebben segít a Bosch gyár hatótáv klakulátora. Ami megmutatja nekünk, hogy mennyire nem egyszerű erre a kérdésre a válasz. Ezzel az ügyes programmal viszont könnyen választ kapunk rá.

Nagyon érdekes látni, hogy adott paraméter változtatása, hogyan változtatja a hatótávolságot. Órákig el lehet vele játszani. Mindezek ellenére ezek is tájékoztató jelelgű adatok, hiszen a teljesen pontoshoz a kerékpározás közben folymatosan kellene  változtatni a paramétereket, hogy a reális adatokat kapjuk meg. De használjuk bátran, mert sokkal pontosabb becslések adhatóak vele.

Ha mindenáron számot kell írnnunk, akkor azt mondjuk, hogy egy székesfehérvári lakos teljesen feltöltött, új akksijú kerékpárral  biztosan tud teljesíteni 2 Velencei tókört egy nap,  belvárosi indulással.

 

 

 

 

 

http://www.fehervarkerekpar.hu/bosch-hatotav-kalkulator

 

 

 

Az akkumulátorok töltése

 

Mint már említettük a csak gyári töltőt használjunk.

A töltés jelleggörbéje nem lineáris a töltési idő első 1/3-ban töltődik fel a teljes töltés 2/3-a, mint általában az akkumulátoroknál. A Li-ion akkumulátorokat nem lehet túltölteni, a elektronika szabályozza ezt is, mint például a mobiltelefonoknál.

A töltés típustól függően történhet a vázon kívül, jobb rendszerek esetében pedig a vázban is. Ez akkor különösen fontos lehet, ha útközben akarjuk tölteni egy útszéli kávézóban, akkor legyen nálunk a kulcs, hogy ki tudjuk  venni a vázból, ha nem lehet vázban tölteni.

 

Fast Charger:

Amennyiben extra gyorsaságra szükségünk, vásárolhatunk gyorstöltőt is, mert a gyári alapértelmezett töltő, normál töltő. A gyorstöltővel az átlagosan 8 órás töltési időt akár negyedére is lehet csökkenteni. Amennyiben ilyen töltőt veszünk és használni szeretnénk, előtte érdemes szervizben megnézetni a kerékpárt szoftverét, hogy kell-e frissíteni, hogy a rendszer tudjon dolgozni a gyorstöltővel.

 

 

 

 

Az elkerülhetetlen vég

 

Az akkumulátorok a leggondosabb kezelés mellett is folyamatosan veszítenek az erejükből. Egy 500 wattos akku teljesítménye 6-800 töltés után lecsökkenhet akár 300 wattra, vagy még kevesebbre is. Ez természetes öregedési folyamat.

A komoly gyártók 1000 töltést általában garantálnak, hogy addig használható lesz az akkumulátor és a teljesitménye még az eredetinek legalább 70-80%-a. Ez az átlagos kerékpározási szokásokat figyelembe véve 5-6 év használatot jelent.

 

További tényezők, amik fokozzák az elhasználódást:

Folyamatos városi használat, akár az autónál.

Amikor nem használjuk, hagyjuk teljesen lemerülni.

Folyamatosan teljesen töltve van, de közben nem használjuk.

Állandóan extra terhelésnek tesszük ki.

Télen folyamatosan hidegben van.

 

 

Az akkumulátorok garanciája 3 év, de a gyártástól számítva! Emiatt érdemes vásárláskor megnézni a gyártási idejét a kerépár vásárlásakor. 

 

Amennyiben az élettartama végére ért az akkumulátor, de a kerékpár még hibátlanul  működik, akkor érdemes szakkereskedésben utána járni, hopgy kapható-e a megfelelő modell. De a nem kompatibilis termékeket ne vásároljuk meg, mert tönkre tehetik a teljes rendszert.