Mi fán terem az elektromos kerékpár?

 

 

 

Mi fán terem az elektromos kerékpár?

 

 

A kérdés, ami sokak fejében megfordult már, de még nem kapott rá érdemi választ.

 

 

 

Okkal és joggal tesszük fel a kérdést, hogy mit kell tudnunk az elektromos kerékpárról. Tisztázzunk is gyorsan néhány fogalmat, mert ezek többször félreértésre adhatnak okot.

 

Pedelec - azon elektromos rásegítéssel rendelkező kerékpárok, melyek kizárólag emberi hajtás segítségével képesek haladásra, önmaguktól nem, valamint a pedálozás rásegítése kizárólag 25 km/h tempóig aktív, ezt meghaladó sebességnél a rendszer kikapcsol.

S-pedelec - olyan rásegítéssel rendelkező kerékpárok, melyek önálló haladásra nem képesek, csak emberi hajtással, és rendszerük 45 km/h sebességig aktív, majd az ezt meghaladó tempónál az kikapcsol, mely tulajdonság miatt ezen modellekre különleges előírások és szabályok vonatkoznak, mint például kötelező gépjármú felelősségbiztosítás és egyes országokban rendszámtábla.

E-bike - a magyar köznyelv e-bike néven illet minden elektromos-rendszerrel szerelt, kerékpárnak vagy kerékpárszerűnek kinéző közlekedési eszközt, de legtöbbször azt, amely önállóan, emberi hajtás nélkül is képes haladásra, akárcsak egy motorkerékpár. A legtöbb kerékpárgyártó azonban az elnevezés népszerűsége miatt pedelec kerékpárjait is egyszerűen ebike-nak nevezi.

Természetesen a magyar köznyelvet nem lehet zavarba hozni holmi fogalom tisztázással, eddig is, ezek után is a köznyelv továbbra is e-bike-nak fog hívni minden elektromotorral rendelkező kerékpárt. Ezzel tisztában vagyunk, tehát mi is ezt használjuk, de persze közben tudjuk, hogy pedelecről beszélünk. De ebben a cikkben maradunk a pedelecnél, hiszen alapvetően a cikk arról szól.

 

 

Üzletünkben alapvetően pedelec kerékpárok találhatók, amiket kölcsönözni illetve tesztelni is lehet, de rendelésre e-bike-ot is hozunk. Az e-bike kerékpárokat katalógusból tudják megtekinteni.  

De mik is a legfontosabb pedelec műszaki tudnivalók.

 

Ezek az állandóan feltett kérdések, fontos őket tisztázni, mert még sok a  tévhit és a félreértés.

 

Mennyivel lehet egy pedelec-el haladni?

Egész pontosan 25 km/h-ig dolgozik a motor, ha be van kapcsolva a rásegítés, onnan viszont egy adott jelleggörbe alapján leépíti a rásegítést és 28 km/h-nál kikapcsolja azt. Tehát fokozatosan engedi az emberre a motor ellenállását és tehetetlenségét.

 

Meddig tud a motor rásegíteni, hány kilométert lehet megtenni egy feltöltéssel?

 

Erre nagyon nehéz lenne pontosan válaszolni, de ITT találnak egy kis segítséget. Ezzel a Bosch hatótáv kalkulátorral minden specifikációra megkapjuk a hatótávot. Nagyon érdekes, de ami a legfőbb hatékony segítség. Órákon keresztül lehet rajta állítgatni a paramétereket.laugh Természetesen ez sem ad egzakt végeredményt, mert út közbensok minden változhat, de a becslése igen pontos, nyugodtan rábízhatja magát. Ettől függetelnül nem árt, ha egy töltő nálunk van, hiszen mint tudjuk az ördög nem alszik.

 

Milyen jelentősége van annak, hogy hol helyezkedik el a motor?

 

A motorokat három helyre lehet felszerelni:

  • az első kerékbe
  • a középcsapágy-házhoz
  • a hátsó kerékbe

Mik az ismérvei az első kerék meghajtásnak?

Ez a megoldás az alacsonyabb árfekvésű kerékpárok jellemzője, többek között azért, mert itt a motor beépítése nem igényel komoly átalakítást, vagy külön vázmodellt. Viszonylag egyszerűen beépíthető normál kerékpárokba is.

  • Egyszerű, független a kerékpár hajtási rendszerétől.

  • Agy és láncváltó is alkalmazható, mert a motor az első kerékben van.

  • Összkerék hajtás, hiszen az első kereket a motor a hátsót pedig a kerékpáros hajtja.

  • Utólagosan könnyen beszerelhető normál kerékpárokba is.

  • A motor hat a kormányzásra, hiszen a kormányzott kereket hajtjuk meg.

  • A kormányzott kerék nehezebb.

  • Könnyebben kipörög az első kerék, mert a kerékpár tömegközéppontja hátrébb van. Tehát erősebb emelkedőn, vagy sáros csúszós talajon az első kerék kipöröghet.

  • A motor nem tölti vissza a rendszert.

  • Hajtókar fordulat és/vagy kerékfordulat szenzoros

  • Gyakori a névtelen gyártó, emiatt különösen fontos, hogy a motor és az akkumulátor TÜV szabványát ellenőrizzük vásásrlás előtt.

 

 

 

 

 

Mi a helyzet a középmotoros bringákkal?

 

A legjobb konstrukció, ha az egész szerkezetet nézzük. Minden előnyt felvonultat, ami jellemző  motorokra, a piacon lévő kerékpárok legnagyobb részét ezzel a módszerrel építik meg.

 

  • A hajtómű tengelyét hajtja meg.

  • Optimális súlypont és tömegeloszlás, a kerékpár emiatt bagyon stabil.

  • Agyváltó és agydinamó is használható.

  • Kerekeket könnyen lehet szerelni, például defekt esetén, hiszen a motor középén van.

  • Hatékony hajtás lemerült vagy kikapcsolt állapotban is. Hiszen a modern motorat úgy tervezték meg, hogy könnyen legyőzhető legyen a motor normál ellenállása.

  • Kompaktabb, mint az első, vagy a hátsó motor. 

  • A meghajtás a láncot terheli, amit gyakrabban kell cserélni.

  • Gyakran nincs első váltó, viszont hátul 11, vagy 12 fokozat is  lehet.

  • Utólagosan nem lehet beszerelni normál kerékpárba, hiszen a motorház speciálisan a motorhoz van kialakítva.

  • A rendszer nem tud energiát visszatáplálni.

 

 

 

És mit tud a hátsó kerék meghajtás?

 

Ha a nyers erőre van szükség, akkor ez a tökéletes megoldás. 

 

  • Egyes modellekben  meg van a visszatöltés lehetősége, ami a hatótávolságot 5-20%-al növelheti. De emiatt lejtőnek lefelé is tekerni kell, hiszen a motor ebben az esetben motorfékként működik.

  • Nagyon halk működés.

  • Hajtóműrendszer kímélő, tökéletes hajtási élmény.

  • Agydinamót lehet használni, hiszen a motor a hátsó kerékben van.

  • Utólag is beépíthető egy normál kerékpárba.

  • Kiváló, ha csak az erő számít a felhasználónak, nagyon gyors az indulási sebessége, keményen tolja a kerékpárt.

  • Csak láncváltó alkalmazható, hiszen az agyváltó nem szerelhető be a hátsó kerékbe a motor miatt.

  • Farnehéz kerékpár, erős emelkedőnél nagyon hátra kerül a kerékpár tömegközépontja, emiatt az első kerék felemelkedhet a talajtól.

  • Nehéz a hátsó kerék szerelése, defekt esetén különösen kellemetlen.

 

 

Mit kell tudni a motorgyártókról, mik a jó modellek vagy márkák?

 

Nagyon sok komoly gyártó létezik, de mi azt a négyet mutatjuk be, amik az általunk forgalmazott márkákban beépítésre kerülnek. Ezek a Dapu, Bafang, Shimano és Bosch termékek.

 

Dapu

 

A japán tulajdonú, de Shanghajban működő gyár motorjainak egyik legfontosabb jellemzője a kiváló nyomaték. Sok 350 wattos motorjuk nagyobb nyomatékot tud biztosítani, mint némely 500 wattos. Sokszor akár 90 nm-t is.

Emiatt ezeket e motorokat előszeretettel használják, hátsó agymotorokban, ahol különösen fontos a nyers erő.

 

 

 

Ezeket a motorokat nálunk a Rock Machine kerékpárokban találja.

 

 

Bafang

 

A Shanghaj mellett fekvő Suzhou-ban székelő Bafang 15 évvel kezdet foglalkozni az elektromos kerékpárok meghajtásával. Az évek alatt a prémuim márkák alső és középkategóriás modelljeinek alkatrész beaszállítója lett. Eközben regionális központokat hozott létre az USA-ban, Hollnadiában és Németországban, hogy mint fizikálisan, mint mentálisan a lehető legközelebb legyen a prémium piacokhoz.

Maximálisan megbízunk a termékeiben, hiszen az évek során a lesajnált kínai gyártóból a piacon legtöbb elektromos meghajtást eladó szereplője vált, akiknek a termékeit kerékpár világmárkák építij be a sajátjukba. Nem ők gyártják a legkifinomultabb modellekt, de az ár/érték arányuk verhetetlen.

 

 

 

Nálunk a Neuzer kerékpárokban találkozhatnak a Bafang rendszerekkel.

 

 

 

 

 

 

Shimano

 

A Shimano viszonylag későn lépett piacra saját ebike rendszerével, a STePS-szel, de ettől függetlenül, nagyon jelentős szereplője az elektromos meghajtások piacának. Nyilván annak is köszönhetően, hogy nagy nevű kerékpáros márkáról van szó. Ebből adódódan jó kapcsoaltokat ápol a kerékpár gyártókkal, ami a fejlesztést és az értékesítést is nagymnértékben megkönnyíti.

shimanosteps17.jpg

Shimano rendszerek

 

E6000 - Két típusa van, az egyik city a másik pedig a trekking kerékpárokhoz tervezve. De mindegyik verzió használható agyváltóval, Di2 váltóval és Gates szíjhajtással is.

 

E8000 az MTB vonalra. Ez erősebb rendszer kifejezetten sportolásra szánt termék. 

 

A 36 V-os 11.6 Ah-s és 418 Wh-s akku több mint 1000 töltési ciklusig garantálja a 100%-os működést.

 

A Shimano STePS-et Di2 váltorendszerrel kombinálva automata váltós kerékpárunk is lehet, ami ráadásul a tekerési stílusunk alapján határozza meg a váltás módját. 

 

 

 

 

 

Üzletünkben a Kelly's kerékpárokban található Shimano Steps rendszer.

 

 

 

 

 

 

Bosch

A gyár  az autóiparból hozott hatalmas tapasztalatát  2010 óta a  középmotorok fejlesztésében is kamatoztatja. Rendszereiket úgy tervezik, hogy minél inkább igazodjon a felhasználóhoz, szinte tökéletes egységet alkotva vele. Ezért az elektronika másodpercenként 1000 (!) alkalommal elemzi az felhasználó és a kerékpár adatait, hogy a gépet tökéletesen az emberhez és az egyéb körülményekhez hangolja.

 

Bosch-Performance-eBike-System17.jpg

 

Bosch rendszerek 

 

Active Line

50 Nm-es csúcsnyomaték, 300, 400, vagy 500 Wh-ás akkumulátorral. Az akkumulátorok a kerékpáron is tölthetők, nem kell minden alkalommal kiszedni a tartóból. Láncváltós kerékpárokra szerelve visszaváltáskor képes automatikusan elvenni a nyomatékot, így megvédi a váltót a túlzott terheléstől.

 

Performance Line

60 Nm-es csúcsnyomatékkal és agresszívebb motor-karakterisztikával rendelkezik, ezért első sorban terepkerékpárokhoz ajánlott. S-pedelec kerékpárokhoz is alkalmas.

 

Performane Line CX

High-end kerékpárokhoz tervezett motor 75 Nm teljesítményre képes egy 200 grammal könnyebb testből.

 

 

A Bosch motorja képes kezelni az elektromos váltókat is. A Shimano Di2 8 sebességes agyváltót megállásnál automatikusan az előre beprogramozott fokozatba képes váltani. A SRAM DD váltóval együttműködve a teljes váltást automatikusan végzi a rendszer a kerékpár sebessége alapján.

 

 

 

Üzletünkben a KTM kerékpárokban talál Bosch rendszert.

 

 

 

 

Mire kell figyelni karbantartáskor?

 

A válaszhoz szét kell szedni két részre ezeket a kerékpárokat. 

A hagyományos alaktrészei pontosan ugyan azok, mint bármely más kerékpáron, úgy is kell karbantartani azokat. Ezeket akár otthon is el lehet végezni.

Az elektromos részegységek közül a motorral és a vezérlőegységgel nem sok dolgunk akad, lévén hogy a javításhoz speciális eszközök licenszkódok kellenek, tehát ehhez nem lehet nyúlni, csak a szakszerviz rendelkezik ehhez szükséges ismeretekkel.

Viszont az akkumulátorra, mint az e-bike lelkére különösen oda kell figyelni.

 

Az elektromos kerékpár akkumulátor töltése, karbantartása.

 

  • - Télen, ha már nem bringázik, akkor is töltse havonta, de 100%-ra nem kell. Az akkumulátorok a tárolás alatt a fél töltöttséget szeretik.
  • - Védje a hidegtől, a túlzott melegtől, és a nedvességtől, semmiképpen ne mossa magasnyomású mosóval.
  • - Tölteni csak, és kizárólag a gyári töltővel szabad.

Használt vásárlása. Előnyök és hátrányok.

  • - Előny: Sokkal olcsóbb, mint az új........ééééés, ennyi. Nincs több előnye.
  • - Hátrány: Nos abból több is van. A legfontosabb, hogy nem tudjuk megmondani milyen állapotban van az akkumulátor, hiszen alapvetően nincs arra lehetőségünk, hogy tüzetesebben megvizsgáljunk és kipróbáljunk egy használt kerékpárt. Márpedig, ha az akku rossz, akkor az nem több 10, hanem több 100 ezer forintos plusz kiadást fog jelenteni. Feltéve, ha kapunk még megfelelő akkut a kerékpárhoz. Az egyéb alaktrészekre is ugyan ez vonatkozik, hogy nem biztos az alkatrészutánpótlás, hiszen a gyártó csak öt évig köteles azt biztosítani. 
  •  
  • - Figyelem! ha mégis használtat vásárolunk, akkor különösen figyeljünk a kulcsokra, amit az akkumulátorhoz adnak. Kettő jár minden akksihoz, amennyiben egy van, vagy egy sem, akkor lehetőség szerint ne vegyük meg, mert nagy az esély arra, hogy a kerékpár lopott. 
  •  

 

E-bike kínálatunkat ITT vagy személyesen az üzletünkben tudja megtekinteni.