Kötelességünknek érezzük, hogy foglalkozzunk a kerékpározás talán legkényesebb kérdésével. Szinte minden kerékpáreladás alakalmával felmerül a kérdés, hogy „Kényelmes lesz ez a nyereg?“, „Lecserélhetjük esetleg egy másikra?“ A kérdések abszolút jogosak. A neves gyártók elkövetnek mindent annak érdekében, hogy mindenki számára kényelmes nyerget készítsenek, és a kerékpárpárgyártók is, hogy minden kategóriára megfelelő nyerget helyezzenek, de ha belegondolunk, ez szinte lehetetlen. Ahány ember, annyiféle fenékméret és forma, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy midnenkinek mást jelent a kényelem. Viszont egy valamiben biztosak lehetünk, ha türelmesek vagyunk, akkor megtalálhatjuk a megfelelőt.

 

Minnél szélesebb, annál kényelmesebb?

 

Mindenek előtt le szeretnénk szögezni, hogy a nyereg mérete nem áll egyenes arányban a kényelemmel, illetve a nyereg helyzete is befolyásolja a komfortot. Kerékpárfajtánként különböző formájú és méretű nyergek az általánosan használtak. Ennek oka, hogy a különböző testtartás végett, máshogy oszlik el a súly a három érintkezési ponton a lábnál, kéznél és az ülepnél. Nézzünk erre egy kisarkított példát. Egy cruiser kerékpáron az emelt kormány és az alacsonyra állított nyeregcső miatt minden terhelés az ülepünkre jut. Ezért minden esetben széles, párnázott vagy bőr nyerget használnak. Egy országúti kerékpár esetében viszont az előredőlő testhelyzet miatt súlyunk jó részét viseli a kezünk és a lábunk is, így itt elég a vékony keményebb nyereg is, sőt hogy úgy mondjuk kötelező, mivel a szélesebb nyereg kidörzsölné a combunkat.

 

Hogyan válasszunk nyerget?

 

A kategóriákat az általunk is forgalmazott és favorizált Selle Royal nyergeken keresztül szeretnénk bemutatni, mivel palettájuk széles és minden igényt kielégít. Mint már említettük a vázgeometria van a legnagyobb hatással a nyereg kialakítására és milyenségére:

 

  1. Első lépésben 3 irányba indulhatunk el. Anatómiailag létezik férfi, női és unisex nyereg. Ha lehetőségünk van rá, akkor kerüljük az unisex nyergeket, mivel a férfi és női anatómia alapjaiban különböző. Ennek ellenére viszont remek megoldás lehet, ha egy kerékpárt többen is használnak a családból, és van köztük férfi és is egyaránt. De miben is különbözik annyira az anatómia, és mi köze van ennek nyereghez? A teljesség igénye nélkül két példa. A férfiak ülőcsontja átlagosan 118mm-re van egymástól, a nőké pedig 130mm-re, ez a kis különbség éppen elég ahhoz, hogy a nyereg hosszútávon kényelmetlen legyen. A másik lényeges különbség, hogy a lágyékunknál futó artériák és vénák teljesen más úton, hosszban és távolságban helyezkednek el. Belátható, hogy ha ezekre hosszabb ideig tartó nyomást gyakorlunk, akkor zsibadni kezdünk és egy idő után rendkívüli fájdalamak közepette szállunk le a kerékpárról.
  2. Második lépés, hogy gondoljuk át milyen célra használjuk kerékpárunkat. A Selle Royal 4 típust különböztet meg, melyek kialakításának paramétereit a tekerési pozíció határozza meg. A fő különbség, hogy hol és hogyan érintkeznek ülőcsontjaink és lágyékunk a nyereggel. Sport, Athletic, Moderate, Relaxed. Ezek részletes bemutatása:

 

  • Sport: Ezt az üléshelyzetet a versenyzésre használt kerékároknál vesszük fel. Gerincünk 15 fokos szöget zár be a talajjal. Az ülőcsontokra ható terhelés kicsi és a csont első felére nehezedik. Jellemzően az országúti és versenyre optimalizált vázgeometriás MTB-ken találkozhatunk ilyen nyereggel.

 

  • Athletic: Nevezhetnénk akár fitness kategóriának is. Általában a felsőkategóriás ámbár nem versenyzésre használt MTB-ken, felső kategóriás cross bringákon, és fitness kerékpárokon találkozhatunk ilyen nyergekkel. Itt gerincünk 30 fokos szöget zár be a talajjal.

 

  • Moderate: A trekking (túra) kerékpárok, az induló kategóriás MTB-k és cross kerékpárok kategóriája ez. Itt majdnem teljesen felegyenesedve, kényelmes testhelyzetben kerékpározunk és gerincünk 60 fokos szöget zár be a talajjal.

 

  • Relaxed: Jellemzően a városi és cruiser kerékpárokon találkozunk ezzel a nyeregfajtával. Ezek a legszélesebbek, legpárnázottabbak, mert a teljesen felegyenesedett háttal szinte minden terhelést az ülepünk viseli el.

 

 

Ha már azzal is megvagyunk, hogy milyen fajtájú kerékpárral tekerünk, és megtaláltuk a megfelelő kialakítást, akkor még mindig válogathatunk számtalan különféle nyereg között, mely tetszésünknek és pénztárcánknak megfelel.

 

Extra, kényelem fokozó funkció

 

Minden nyeregyártónak megvannak a saját maga által kifejlesztett és népszerüsített technológiái, de egy technológia mindenkinél szerepel. Ez nem más, mint a sokak által is ismert zselés nyereg. Ezt úgy kell elképzelnünk, hogy a vázon elhelyezkedő szivacs réteg főlé egy modelltől függően vékonyabb vagy vastagabb zselés anyagból álló réteg kerül, mely hihetetlen komforttal ruházza fel a nyerget. A nyereg érezhetően puhább és sokkal jobban felveszi fenekünk formáját. Zselés nyergekkel a paletta minden szegmensében találkozhatunk, ámde ritkán látni ezeket komolyabb versenykerékpárokon mivel plusz súly jelentenek. Itt ne gondoljunk dekás különbségekre, inkább csak grammokra, de versenyzői berkekben a sok kicsi sokra megy elvet alkalmazzák.

 

Visszatérve a cikk elején feltett kérdéhez, hogy érdemes-e lecserélni a kerékpárokon gyárilag rajta lévő nyergeket a válasz egyszerű. Igen, de megfelelő körültekintéssel. Ha már használjuk egy ideje kerékpárunkat és meg voltunk elégedve a nyereg kényelmével, akkor viszont gondoljuk meg kétszer is. Ne ijedjünk meg, ha a tavaly még jó nyereg tavasszal kényelmetelenné vélik, mert ennek valószínűsíthető oka, hogy mi szoktunk el a kerékpártól, és nem a nyereg lett rosszabb. Ha mégis úgy döntünk, hogy nyeregcserét szeretnénk eszközölni, és a jelenlegi is kényelmes, akkor kapjuk le gyorsan a nyerget  a bringáról, és azzal együtt fáradjunk be a szakkereskedésbe, hogy formára hasonló nyerget választhassunk biztos ami biztos.

 

Ha nyeregvásárlásra adjuk a fejünket, akkor semmiképpen ne döntsünk egyedül, inkább mindenesetben kérje ki értékesítőink véleményét, akik tapasztalatukkal és felkészültségükkel megtalálják az Önnek megfelelő megoldást.