Az országúti kerékpár a leghosszabb múltra visszatekintő bringafajta. A hétköznapi nyelvben „versenybringának” hívják őket, ami nem teljesen pontos, mivel más fajtájú kerékpárokat is használnak versenyezni.

 

Evolúciójuk az acélvázas ősöknél kezdődött. Anyagukat tekintve acél ötvözetek voltak, emiatt rendkívül tartósak, erősek. Egyetlen hátrányuk volt, hogy korrodáltak, de ez egy rendes gazdánál ugyancsak nem jelentett gondot. Még mindig fellelhetők újonnan gyártott acélvázas országútik, amik minden jó szépérzékű ember szívét megdobogtatják, hát még a lelkes rajongókét. Ilyen például a gyönyörű Colnago Olympic Master, érdemes egy pillantást vetni erre az ipari műremekekre.

 

 

Manapság főleg három féle anyagból gyártanak országúti bringát. Ezek az alumínium, karbon (vagy szénszál ötvözetek) és titán.

 

 

Mindháromnak vannak előnyei és hátrányai egyaránt:

 

  • Alumínium: előnye: olcsó alapanyag, az acélnál könnyebb. hátránya: rezgéseket felerősíti nem olyan merev, mint karbon társai.

 

  • Karbon: előnye: könnyű, merev, a rezgéseket elnyeli, tehát komfortos. hátránya: drágább alapanyag, hamarabb öregszik, mint más anyagból készültek.

 

  • Titán: minden eddig felsorolt jó tulajdonságot magában hordoz (könnyű, merev, komfortos, akár évtizedekig tartós), egyetlen „hibája”, hogy sokaknak megfizethetetlen.

 

Általánosságban

 

Amit általánosságban mindegyikre el lehet mondani, az a vékony 28-as kerék, melynek rendkívül kicsi a gördülési ellenállása, így sokáig tartja a sebességet. Vázgeometriájuk a száguldásra és a hajtáshatékonyságra optimalizált.

 

Aki ilyen kerékpárt választ, az egy rendkívül jól gyorsítható, könnyedén guruló, könnyen tekerhető, és minden bizonnyal egy műszakilag fejlett kerékpárt tudhat magáénak. Szavakkal igen nehéz leírni, hogy miben nyújt többet a sokak által ismert mountainbike-okhoz képest. Ki kell próbálni, és szerelem…

 

 

Vásárlási segédlet

 

Ha úgy döntött, hogy egy országúti kerékpár nyergében szeretné érezni a száguldást és a szabadságot, akkor most szeretnénk segítséget nyújtani, hogy milyen felszereltségű bringát válasszon, mivel egy-egy alkatrészcsalád között „fényévnyi” különbségek lehetnek.

 

 

Először is három fő alkatrész gyártó létezik, akik uralják a piacot.

 

  • A modernkori láncváltás feltalálója a Campagnolo, ami még mindig az etalon a váltásteljesítmény terén, illetve ők használják hátul 11 sebességi fokozatot a legrégebben. Zárójelben jegyeznénk meg, hogy a gyártó legkiemelkedőbb színvonalú szettjét a Super Record-ot évekig nem használták még a Wolrd-Tour csapatok sem, mert egyszerűen nem érte meg a többletköltséget. Így maradtak az egyel alatta lévő Record-nál. Mára a konkurencia erősödésével ez a tendencia megszűnt.

 

  • A japán cégóriás a Shimano, a Campagnolo ősi riválisa. Minden évben újabb és újabb fejlesztésekkel kápráztatnak el minket. Ha nem lenne ez a harc lehet, hogy még mindig csak 5 sebességesek lennének a bringák? A kategória szinte egyeduralkodójának tekinthetjük. 2015-ben a 17 profi csapat közül 13-an tekernek Shimano szettel, 3-an Campagnoloval és csupán 1 csapat Sram meghajtással. A számok szerintünk magukért beszélnek. Magyarországon a legmegbízhatóbb és legszélesebb alkatrészellátással rendelkeznek.

 

  • A Sram, az országúti alkatrészek piacán egy új résztvevő a két nagy öreg mellett, viszont RED alkatrészeiket egyre több Wolrd-Tour csapat műhelyébe próbálják becsempészni. Fejlesztéseik mindeképpen irányadóak lesznek a jövőben.

 

  • Mindenképpen említésre méltó még két cég, akik az elkövetkezendő években fognak áttörést elérni. A tajvani gigacég a Sunrace már most is rendelkezik teljes országúti kerékpárra szánt alkatrészcsaláddal, és évről-évre javuló teljesítményével és mérsékelt árával lopja be magát a felhasználók szívébe. Az FSA még nem adta ki teljes szettjét, de a bejelentés bármikor várható (2015 közepe). Hajtóműveik viszont már most a minőség és teljesítmény szinonimáját jelentik.

 

 

Országútra szánt alkatrészcsaládok, szettek

 

Ha megengedik a felhasználási területet a Shimano családjain keresztül mutatnánk be, mivel ezekkel az alkatrészekkel szerelik a legtöbb kerékpárt, és Magyarországon a legkönnyebben hozzáférhetők a nagyközönségnek. Zárójelben hozzátesszük a másik két nagy gyártó azonos szintű modelljeit is.

 

 

Milyen alkatrészcsaládok léteznek? Minőségüket, teljesítményüket, műszaki tartalmukat tekintve növekvő sorrendben a következők:

 

Család neve

Felhasználási terület

Sebességfokozatok

Extrák

Shimano Claris

hobby, aszfaltkerékpározás

2x8 fokozat

3x8 fokozat

fékváltókar

Shimano Sora

szabadidős kerékpározás

2x9 fokozat

3x9 fokozat

fékváltókar, integrált tengelyes hajtómű

Shimano Tiagra

sport és fitneszkerékpározáshoz

2x10 fokozat

3x10 fokozat

fékváltókar, SG-X lánckerekek

Shimano 105

sport, amatőr versenyzéshez

2x11 fokozat

3x11 fokozat

Hollowtech II üregesre kovácsolt hajtómű

Shimano Ultegra

félprofi, profi versenyzésre

2x11 fokozat

3x11 fokozat

bújtatott fék és váltóbowdenek

Shimano Ultegra Di2 félprofi, profi versenyzésre

2x11 fokozat

3x11 fokozat

elektromos váltás, gyorsaság és precizitás

Shimano Dura-Ace

Wolrd-Tour profi verseny felhasználásra

2x11 fokozat

 

üreges nagy lánctányér, üreges hajtómű

Shimano Dura-Ace Di2

Wolrd-Tour profi verseny felhasználásra

2x11 fokozat

elektromos váltás, maximális gyorsaság és precizitás

 

 

Részletesen (minden pont végén zárójelben a más gyártó azonos szintű modellje) :

 

  • Ha ön egy évben 1-2 ezer kilométert szokott hajtani, akkor bőségesen kiszolgálja igényeit egy Sora vagy Tiagra szett. (Sram Apex, Campagnolo Veloce)

 

  • Ha ennél lényegesen többet, akkor már egy kategóriával feljebb érdemes keresgélni, minimálisan a Shimano 105-ös szettje a jó választás. Itt már megtalálhatunk felsőkategóriás fejlesztéseket, amik az évek alatt „lecsorogtak” a felsőbb szegmensekből, illetve 2 fél szín közül is lehet választani. (Sram Rival, Campagnolo Athena)

 

  • Ha hobby szinten versenyez, vagy esetleg amatőr versenyeken indul, illetve ha csak enni és inni száll le a kerékpárról, akkor már az Ultegra szinten is el kell gondolkodni. Precízebb váltásai, kisebb súlya, mérnöki megoldásai, hajtáshatékonysága messze a 105-ös szett fölé emeli. (Sram Force, Campagnolo Chorus)

 

  • Ha pedig Ön profi versenyző (akkor talán sok újat is nem is olvasott), vagy a maximális műszaki teljesítményt és megoldásokat megkövetelő hobby kerékpáros, akkor a hiperhajtómű begyújtásával megérkeztünk a Dura-Ace univerzumába. A precizitás legmagasabb szintje. A legjobb súly-merevség egyensúly, amit az üregesre kovácsolt HOLLOWTECH II hajtókar és az ugyancsak üreges HOLLOWGLIDE külső lánctányérral érnek el. Csak szuperlatívuszokban lehet beszélni róla…  (Sram RED, Campagnolo Record, Super Record)

 

Ha még nem volt országúti kerékpár nyergében, akkor mindenképpen érdemes kipróbálni, megsimogatni egyet. Ha pedig vásárláson gondolkozik, reméljük sikerült segíteni a választásban.

 

A tartalom a Vitál Club Kft. szellemi terméke. Felhasználása csak a pontos forrás megjelölésével lehetséges.