A világ agyváltógyártásának legrégibb és legtradícionálisabb résztvevője a Strumey-Archer. Több mint 100 éve gyártják nekünk agyváltó rendszereiket és agydinamóikat. Nevük egybefonódott a hagyománnyal és megbízhatósággal.

 

 

Az első 100 év történelme:

 

A fogaskerék áttétel technológiát már több ezer évvel ezelőtt is használták, például a fazekasok. A kerékpár agyváltó a James Watt által készített gőzgép váltóján alapul. Későbbiekben a technológia tovább fejlődött és sokkal finomabb szerkezetekben is előfordult, mint például az óraművekben. A 19. század végén jelenhetett meg először kerékpáron, mivel jelentős műszaki és formabeli változáson ment át a szerkezet. 1902-ben Frank Bowden Nottingham-i kerékpárgyártó üzemében a két mérnöke, Henry Sturmey és James Archer szabadalmaztatták az első 3 sebességes agyváltót, amit mostanában is Sturmey-Archer agyváltónak hívunk.

 

A Sturmey-Archer agyváltók története:

 

  • 1902 – Agyváltó rendszer szabadalom

 

  • 1903 – Először építették kerékpárba az agyváltót

 

  • 1905 – Megalkották a kontrafékes agyváltót és ennek az 1908-as változatát 48 éven át változatlan formában gyártották

 

  • 1913 – A Tour De France-on 3 sebességes Sturmey-Archer agyváltóval indult Lucien Petit-Breton, aki kétszeres győztese lett a francia kerékpáros viadalnak.

 

 

  • 1915 Motorkerékpárokon is alkalmazták az agyváltót, nevezetesen egy első világháborús Triumph motorkerékpárban.

 

  • 1918 – Elkészült az első dobfékes 3 sebességes agyváltó

 

  • 1922 – Az első egysebességes kontrafékes hátsóagy

 

  • 1925 – Motorkerékpárokhoz is készülnek váltóművek

 

  • 1929 – Németországban Nürmberg-ben is elkezdődik a motorkerékpár váltók gyártása

 

  • 1932 – Rövid áttételű agyváltók (finomították a sebességek közötti áttételi arányokat)

 

  • 1934 – Az első és hátsó agyakat 110mm-es dobfékkel szerelték

 

  • 1939 – Megalkották a 4 sebességes közepes áttételi arányú agyváltót

 

  • 1945 Dinamóval ellátott első agyak, 2 W-os teljesítménnyel

 

  • 1946 – Az agydinamót összeépítették egy 3 sebességes agyváltóval

 

  • 1948 – Megalkották a 4 sebességes dinamós agyváltót

 

  • 1955 – A Sturmey-Archer Hollandiában is gyárat nyitott

 

  • 1961 – Megalkották az első markolatváltót Twistgrip néven

 

  • 1973 – Elkészültek a 7 sebességes agyváltó tervei

 

  • 1997 – Megalkották a 7 sebességes agyváltót

 

  • 2000 – Befejeződött a termelés a Nottingham-i gyárban

 

  • 2001 – A Taiwan-i Sunrace gyár felvásárolta a céget és ott folytatódott az agyváltók, dobfékek gyártása

 

  • 2006 – A legenda folytatódik…

 

 

Az agyváltókat városi közlekedésre vagy rövid távú túrákra szánják a gyártók. Számos minőségi kategóriábanváltozó számú sebességi fokozattal, más-más áttételi aránnyal és fékrendszerrel léteznek, így szolgálva ki szinte bármilyen igényt. A gyártók közül kiemelkedik a Sturmey-Archer, mivel 37 különböző fajta szerepel a repertoárjukban. Ennek a két javasolt felhasználásnak az oka az agyváltók egyik hátrányában keresendő. A kevés fokozatszám, és az kisebb áttételtartomány lefedés az oka, hogy hosszabb túrákra nem igazán alkalmas.

 

Őszintén és bizalommal tudjuk ajánlani midenkinek, aki városban naponta használja a kerékpárját. Ha egy karbantartásigénytelen, megbízható, könnyen kezelhető váltórendszerre vágyik, akkor már csak a típust kell eldöntenie, melyben állunk rendlekezésére, hogy az Önnek leginkább megfelelőt válassza.