Milyen szerszámokat érdemes beszerezni?

 

 

Ha valaki kerékpárszerelésre adja a fejét, akkor érdemes a jól megszokott szerszámokon túl speciálisan kerékpárokhoz szánt szerszámokat is beszereznie. De a sort kezdjük a hagyományos szerszámokkal, amik elengedhetetlenek az eredményes szervizhez.

 

 

Hagyományos szerszámok

 

 

A hagyományos szerszámok alatt, azokat a szerszámokat értjük, amik megtalálhatóak minden garázsban és műhelyben. Ezek a következők: csillag csavarhúzó, lapos fejű csavarhúzó, kombinált fogó, csípőfogó, villáskulcs készlet, imbusz készlet, és nem feltétlen szükséges, de jó ha van egy racsnis kulcs készletünk is.

 

  • Csillagcsavarhúzóból a #2-es méretűvel általában minden kerékpáron található csavart meg tudunk húzni vagy lazítani, ezért is van az imbuszbicskákon is ez. Minden esetre jól jöhet egy ennél kisebb, mivel vannak olyan V-fék szerkezetek, amiknek kisebb a feszítő csavarja.

 

 

  • A lapos fejű csavarhúzóra általában csak akkor van szükség, ha valamit ki akarunk feszíteni a helyéről, de elképzelhető, hogy a kerékpáron is találkozunk egyenes fejű csavarral.

 

 

  • A kombinált fogó mindenki jó barátja. Használata annyira szerteágazó, hogy külön ezt nem is ecsetelnénk, de általában a bowdenek megfeszítésénél tesz jó szolgálatot.

 

 

 

 

  • Csípőfogóból nem árt egy jó minőségű, kellően éles darabot beszereznünk, mert a bowdenek és bowdenházak vágásánál lesz rá szükség. Egy életlen, silány darabbal a bowden mindig ki fog rojtosodni, és a házba való befűzése szinte lehetetlen lesz…

 

 

 

  • A villáskulcs készlet elég fontos részét képezi az alap szerszámarzenálnak, mivel sok munkát csak ezzel tudunk elvégezni.

 

 

 

  • Az imbusz készlet létfontosságú a modern kerékpárok szereléséhez. Imbuszfejű csavarokat találhatunk a fékeknél, fékkaroknál, váltóknál, váltókaroknál. MIndenképpen legyen a méretek között 2 - 2,5 - 3 - 4 - 5 - 6 - 8-as. Tipp! Vásároljon imbuszbicskát. Előnye, hogy az összes fontos szerszám elfér egy marokban, és kényelmesen használható.

 

  • Nagyon fontos, hogy legyen egy műhelypumpánk, amivel könnyedén bármikor felpumpálható kerékpárunk. Érdemes egy prémium minőségű, nyomásmérővel és fém házzal ellátott darabot vásárolni. A nyomásmérő a pontos guminyomás beállításához szükséges, a fém ház pedig szinte garancia a tartósságra.

 

 

 

  • A racsnis kulcskészlet pedig, tényleg csak kiegészítő jelleggel szerepelhet a repertoárban, mert olykor meggyorsítja a munkát.

 

 

 

 

 

Speciális szerszámok, amik szükségesek az egyszerűbb munkálatok elvégzéséhez

 

 

Gumileszedő szerszám

 

A gumileszedő szerszámokat általában erős műanyagokból gyártják, hogy ellenállóak legyenek a kemény igénybevételnek, és hogy ne sértsék fel a belső gumit le-, és felszereléskor. Speciális kialakításuknak köszönhetően, lehetőség nyílik rá, hogy a makacs gumi leszerelésekor befeszítsük a küllőhöz, és egy másik darab segítségével tovább fejtsük le a gumit a felniről. Ezért a gumileszedő készletek több darabból állnak, általában két vagy három darabból. Fém gumileszedőt csak vészhelyzetben használjunk, mivel fennáll a veszélye a külső vagy belső gumi megsértésének.

 

Pedálkulcs

 

A pedálkulcs egy nagyszerű szerszám, amiket általában 3 funkcióval látnak el. Az első egy pedál lecsavarására alkalmas vékony profilú villáskulcs rész, amivel könnyen hozzáférhetünk a pedálok vékony bemarásához. Ide vastagnak szokott bizonyulni egy hagyományos villáskulcs. A szerszám ezen felét gumírozzák, hogy kitekerésnél ne sértse meg a hajtókar felületét, és vékony volta miatt, a kezünket se vágja. A szerszám másik oldalán található két csőkulcs. Egy 14-es, amivel a hajtókar csavarját tudjuk kicsavarni (ide nem fér be egy hagyományos racsnis kulcs), illetve a másik oldala egy 15-ös, ami a kerekek ki- és beszereléséhez használatos.

 

 

Speciális szerszámok, amik már a komolyabb műveletekhez szükségesek

 

 

Hajtókarlehúzó

 

A hajtókarlehúzó segít minket abban, hogy a hajtókart a tengelyről eltávolítsuk. Ha a hajtókar rendesen rá volt húzva a tengelyre, akkor nagyon nehéz az eltávolítása a szerszám nélkül. Működése a csapágylehúzókén alapul. A szerszám külső részét betekerjük a hajtókarban kialakított menetbe, ráhúzzuk, és utána a szerszám belső részét kezdjük el betekerni. Így a hajtókar szépen finoman leesik. FONTOS, hogy ne próbáljuk meg leütni kalapáccsal a hajtóművet, mert a lánckerekek megsérülhetnek, eldeformálódhatnak.

 

Racsnileszedő

 

Az eddig említett szerszámok közül ez a legspeciálisabb. Gyakorlatilag egy sokfogú csőkulcsról beszélünk, ami a racsni előre kiképzett foglalatába csúszik bele, és így könnyen letekerhetővé válik. Gyakran nagy erő kell a racsni letekeréséhez, hiszen gondoljunk bele, minden pedálfordulattal egyre jobban és jobban ráhúzzuk azt a tengelyre. Előfordul, hogy kulccsal nem tudjuk meglazítani. Erre adunk Önöknek egy jó tippet. A szerszámot fogjuk be egy satuba, és arra húzzuk rá a kereket. Ilyenkor már elég nagy a forgatónyomaték, hogy le tudjuk tekerni. FONTOS, hogy ne próbálkozzunk különböző méretű csavaranyák megköszörülésével, hogy pont beleilleszkedjen a vájatba, mert ha felsértjük ezt a sűrűn fogazott részt, akkor utána a speciális szerszámmal sem tudjuk letekeredésre bírni.

 

Láncbontó szerszám

 

A láncbontó szerszámok a lánc méretre szabásánál, szét illetve összerakásánál segítenek nekünk. Működésük rendkívül egyszerű. A láncot behelyezzük az erre kialakított vájatba, és egyszerűen kipréseljük belőle a lánccsapot, és már szét is esett. A behajtás ugyanilyen egyszerűen történik. FONTOS, hogy a kinyomásnál, ne tekerjük ki az egész csapot, csak annyira, hogy a lánc szétszedhető legyen. Ha a csap kiesik, akkor az összerakás nehézkessé válik. Vásárlás előtt mindig tájékozódjon, hogy a láncbontó szerszám milyen láncokkal kompatibilis.

 

 

Monoblokk szerelő szerszám

 

A monoblokk szerelő szerszám, nevéből adódóan a monoblokkos középcsapágyak szerelésére szolgál. Ez egy sokfogú, speciális kialakítású csőkulcs, ami pont a monoblokkcsésze belsejébe illeszkedik.

 

 

Kónuszkulcsok

 

Érdemes beszerezni kónuszkulcsokat, hogy a csapágyakat megfelelő feszességre tudjuk állítani. Ezeket két féle kombinációban lehet kapni 13/14 és 15/16.

 

 

 

Torxkulcsok

 

A tárcsafékek tárcsáit és más alaktrészeit szeelik ilyen csavarokkal, illetve egyes hajtóművek lánctányérjai is ilyen kulcsot igényelnek. Két fontos méret van a  T25 és a T30-as méret.

 

 

 

Küllőkulcs

 

Ha a kerékben van "8-as", akkor szinte lehetetlen egy felnire ható féket beállítani. Szükség lehet némi centrírozásra, hogy a kerék közponotsan fusson. Ehhez kell a küllőkulcs. Sokféle kivitel létezik, az egyszerű kör alakú acél kulcstól (ami szinte minden küllőanyával kompatibilis) egészen a speciális küllőanyákat is kezelőkig.

 

 

 

 

Professzionális szereléshez szükséges szerszámok a fentieken kívül

 

 

Speciális monoblokk szerelő szerszámok.

 

Létezik pár monoblokk szabvány, amihez nem használható a hagyományos középcsapágy szerszám. Ilyenek például a Hollowtech II külső csapágyas és a Truvativ is saját szabványt használ.

 

 

Tárcsafék légtelenítő készlet

 

A tárcsafék gyártók kínálatában szerepelnek az adott modellekhez való légtelenítő szettek. Ha csak a saját fékünket szeretnénk javítani, akkor elegendő ennek a beszerzése. Viszont neves kiegészítő és alkatrészgyártók kínáltában is találkozhatunk ilyen szettekkel. Ezek hatalmas előnye, hogy szinte az összes hidraulikus fékrendszerhez használhatóak, és áruk sem magasabb a gyári megoldásokénál. Őszintén tudjuk ajánlani az Aligator és a Jagwire szettjét.

 

Nyomatékkulcs

 

A kerékpárokon is, minden csavarnak van egy ajánlott forgatónyomatéka, amivel azt meg kell húzni. Ezeket a gyártó állapítja meg, és a honlapokon elérhető. FONTOS, ha bármely alkatrész a kerékpáron karbonból van, legyen az akár a váz, a kormányszár, kormány vagy a nyeregcső, akkor 100%-osan ragaszkodjunk a megadott értékekhez, mivel a karbon nagyon sérülékeny.

 

Centrírozó állvány, és szerelő állvány

 

A szerelő állvány nagyszerű szolgálatot tehet kisebb és nagyobb munkák végézése során is. Ha értünk hozzá, akkor hegeszthetünk magunknak egyet otthon, vagy vásárolható is egy az egész egyszerű daraboktól a professzionális felhasználásra szánt állványokig. Előnyük, hogy a legjobb helyzetben tartják a bringát a szervizelés alatt, könnyedén beállítható a váltórendszer és a fékek, és még hajoldozunk sem kell. A centrírozó állvány pedig a profi, hibamentes központosításhoz szükséges. Ha birtokunkban van egy ilyen, akkor neki is kezdhetünk a kerékfűzéshez.

 

 

 

 

Mosókád vagy tál

 

Az alkatrészek teljesen makulátlan elmosásához szükséges. Figyeljünk oda, hogy mindig környezetbarát oldószereket használjunk.

 

 

 

Rózsa beütő szerszám

 

Az A-Head-es kormánycsapágyak rózsájának teljesen központos behelyezésére szolgál.

 

 

 

 

Láncnyúlás mérő

 

A lánc kopottságának ellenőrzésére szolgáló egyszerű szerkezet. Az egyik felét támasszuk be a lánchoz, és ha a másik fele beleesik a láncszembe, akkor a láncunk megnyúlott. Ha felfekszik rá, akkor minden rendben.

 

 

 

 

Egy valamit mindig tartsunk szem előtt, amikor kerékpárszerelésbe kezdünk. Mégpedig, hogy a bringánk egy közlekedési eszköz, tehát csak akkor nyúljunk hozzá, ha birtokában vagyunk a megfelelő szaktudásnak. Minden esetben győződjünk meg róla, hogy a kerékpár teljességgel balesetveszély mentes.

 

A tartalom a Vitál Club Kft. szellemi terméke. Felhasználása csak a pontos forrás megjelölésével lehetséges.