Minden évben, ahogy eljönnek a hidegek, sokan leparkolják oly szeretett járművüket, és valami más alternatívát keresnek a napi dolgok elvégézésére, vagy a kirándulásra. Ebben a cikkben arra a tényre szeretnénk rámutatni, hogy a hideg idő, és a veszélyesebb utak ellenére sem kell mindenáron lemondani a közlekedés eme könnyed és egyszerű fajtájáról. A kérdést két oldalról közelítjük meg. Milyen felkészülésre van nekünk szükségünk, és milyen felkészítést igényel kerékpárunk.

 

 

Hogyan készüljünk fel a hidegre?

 

Sokakat éppen ez a tény riaszt. Amúgy is fázunk a hidegben hát még ha 15-20 km/óra gyorsan „száguldozunk“... A jelszó: réteges ötlözködés. Inkább több vékonyabb réteget vegyünk magunkra, mivel a rétegek között megrekedt levegő remek hőszigetelő. Továbbá léteznek olyan hőmegtartó, kifejezetten kerékpárosoknak kifejlesztett ruhák, melyekkel nem kell télapónak vagy télanyónak öltözni ahhoz, hegy ne fagyunk a bringára.

 

 

  • Az első és legfontosabb öltözék egy megfelelő minőségű és melegségű téli kesztyű kiválasztása. A BBB cég termékei között bizonyosan talál olyan modellt, ami megfelel elvárásainak. A paletta tartalmaz vastag városi és túrabringázáshoz való kesztyűket és sportkerékpározáshoz fejlesztett vékonyabb megoldásokat.

 

  • A második védvonal a hideg ellen valamilyen speciális vékony alulöltözet, kar, lábmelegítő vagy akár egy komplett téli kerékpáros nadrág és dzseki. Itt is többféle darab közül választhatunk, igényeinknek megfelelően. Válasszunk még egy vékony téli sapkát, amit felvehetünk akár a bukósisak alá is, továbbá kiegészítésként még jó szolgálatot tehet egy baklava (maszk), mely védi tüdőnket a hideg levegőtől. Mindkettőből kíváló BBB termékek állnak rendelkezésükre.

 

A téli közlekedés.

 

  • Ha már kellően felöltöztünk, akkor beszéljünk kicsit arról, hogy a közlekedésben mire kell odafigyelni télen. Az első és legfontosabb, hogy fokozott figyelemmel legyünk az autósok felé, hiszen nekik is problémásabb télen. Megnő a fékútjuk, laposabb szögben süt a nap, ezért jobban vakít, és sorolhatnánk még...

 

  • A kerékpárunk kezelése szintén negyon fontos, hogy biztonságban az úton maradhassunk. Kerüljük a hirtelen mozdulatokat, fékezéseket, kanyarodásokat. Mindig kicsit gondolkodjunk előre. Ha tudjuk, hogy meg fogunk állni, akkor az sem baj, ha kétszer olyan távolsáról kezdünk el lassítani, mint az normális esetben tennénk. A kanyarokban figyeljünk, hogy minden esetben kisebb sebeséggel vegyük be annál, mint amit megszoktunk.

 

 

És mi a helyzet a bringával?

 

A bringára is érdemes odafigyelni télen, mivel mi hiába vagyunk óvatosak, ha kerékpárunk nem engedelmeskedik parancsainknak.

 

  • Ha úgy döntünk, hogy használjuk télen is a paripát, akkor mindenképpen látogassunk meg egy szervízt, hogy egy a tavaszihoz hasonló átvizsgálást, átzsírzást kérjünk. Ez azért fontos, mert a bringán használt megfáradt olajok és zsírok a mínuszokban megavasodhatnak, és megváltozik a viszkozitásuk. Így nehezebben tudunk fékezni, illetve a váltók is problémásabban, lassabban működnek. Ha új zsír kerül a bringába, akkor ez a hatás sokkal csekélyebb módon jelentkezik.

 

 

  • Figyeljünk oda a fékekre. Mindig legyen pontosan beállítva, és legyen jól adagolható. Fontos ez a kontrafékes kerékpároknál is, mivel a kontra kopásával eltűnik a jól adagolható tartomány, és szinte csak a fog-nem fog állások lesznek. Ez annyit jelent, hogy fékezésnél a kerék egyből blokkolni fog, ami a csúszós utakon rendkívül veszélyes. A kontrafék szétszerelése bonyolult, a biztonsága érdekben, mindig bízza szakemberre. Ha abroncsra ható féket használunk, akkor ne felejtsük el minden elindulás előtt gyorsan áttörölni a felnit egy ronggyal, hogy a fékhatás a lehető leginkább megmaradjon a nedves idő ellenére is. (a rongyot magunknál hordhatjuk mindig egy nyeregtáskában)

 

  • Érdemes egy pillantást vetni a külsőgumikra is. Először nézzük meg a futófelületet. Az elkopott gumi, vagy a kifejezetten síma, városi közleledésre kifejlesztett mintázat fokozott veszélyt jelent. Ha repedezett a gumi széle vagy esetleg a mintázat alatt-között, akkor ugyancsak nagy veszélyeben vagyunk, mert a gumi bármikor eldurranhat, és ha pont egy kanyarban történik mindez, akkor el tudják képzelni mi történhet... Ha bármelyik előbb említett porblémát találják, akkor a csere javasolt, sőt szinte kötelező. Léteznek kifejezetten téli közleledésre optimalizált (pl.: szegecses) mintázatú és puhaságú gumik, amiket inkább sport felhasználásra ajánljuk. Az esetek többségében, illetve normál használat mellett megfelel egy terep vagy vegyesmintázatú köpeny is. Végül a külsőgumik esetén figyeljünk oda a megfelelő guminyomásra. A hideg időben a gumi veszít nyomásából, tehát ha melegebb helységben (pincében, garázsban) fújjuk fel a kereket, akkor egészen nyugodtan túlfújhatjuk (gumitól függően 0,5-1 barral), így a hidegben beáll a normál nyomás.

 

  • Még egy fontos aspektusból kell mevizsgálni a témát, mégpedig kerékpárunk állapotmegőrzése. Az autóknál ismerhetjük, hogy az utak sózása milyen nagy kárt okozhat a karosszériában. Erre a kerékpárunknál is oda kell figyleni. A legcélszerűbb az lenne, ha minden nap a használat végén lemosnánk teljesen a kerékpárt. Természtesen ez nem túl életszerű, és sokaknak kivitelezhetetlen hely hiányában. Egy valamit viszont megethetünk, és csak két percet igényel az időnkből. Töröljük át a bringát egy erre rendszeresített ronggyal, kifejezetten ügyelve a kerékpár acél alaktrészeire. Az acél sajnálatos tulajdonsága, hogy ha a festés vagy felületkezelés megsérül valahol, akkor elkezd korrodálódni. Ezt megelőzhetjük ezzel a kis gondoskodással.

 

 

Végszóként, nem kell félni a téli kerékpározástól, csak készüljünk fel rá. Ha azon gondolkodna, hogy a speciális ruházat és a bringa felkészítése télre nagy többletköltséget jelent, akkor gondoljon arra is, hogy mennyit költene a tömegközlekedésre, vagy a méregdrága benzinre. Nyeregbe!