Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Amennyiben Ön folytatja a böngészést, azt úgy tekintjük, hogy nincs kifogása a tőlünk érkező cookie-k fogadása ellen. A cookie beállításait később is személyre is szabhatod, a fogaskerék ikonra kattintva. Bővebben adatvédelmi tájékoztatónkból tájékozódhat.

Miért népszerű a trekking és cross kerékpár a fejlett kerékpáros kultúrákban?

A válasz röviden: mert mindkettőt az élet szülte…
 
Mind a gyártók mind a felhasználók már korán felismerték a nagy kerekek előnyeit. Gondoljunk csak a hőskorban készült Hercules, Puch, Kettler és KTM bicajokra, melyek 27”-os vagy 28”-os kerekekkel készültek. Azonban az akkori technikai szint csak minimális áttétel változtatást tett lehetővé. Ezek a bringák kontrafékesek, jobb esetben két vagy három fokozatú agyváltósok voltak.

A trekking

A kerékpár evolúció következő lépcsője a láncváltók megjelenése és fejlesztése volt. Eleinte három, majd négy, öt fokozat közül választhatott a kerékpáros.

Kicsit később egyre gyakrabban találkozhattunk hibrid járgányokkal, melyeket országúti bringák felöltöztetésével szabtak „túrakerékpárokká” gazdáik.

A fenti folyamatok természetszerűen találkoztak, így máris egy korai trekking (vagyis túrakerékpár) születése körül bábáskodunk képzelt időutazásunk során. Az igényre természetesen azonnal válaszoltak a vezető gyártók, és megszületett a trekking kerékpár kategória.

Napjaink legnépszerűbb bicikli fajtája a címben szereplő társadalmakban a trekking. Lássuk a siker okait:

  • 28”-os kerekek – nagyobb kerékkerület = hosszabb megtett út. Ugyanazzal a pedálfordulattal és energia befektetéssel messzebbre jutunk… Komfortos vázgeometria – A hát kb. 60-65°-os szöget zár be a talajjal. A tengelytáv hosszabb, a fejcső kevésbé meredek (a kormány nem annyira érzékeny).
  • Közepes szélességű köpenyek minden körülményre – a jellemzően 32-47mm közti köpenyszélesség mind aszfalton (akár rossz minőségűn is), mind földúton optimális. Az országútiak 23mm-e kizárólag közúti használatra való, az MTB bringák 49-54 mm-es jellemző szélessége pedig kétség kívül terepre, földútra.
  • Széles és kis lépésekben változtatható áttételtartomány – köszönhetően a 18, 21, 24, 27 sőt napjainkban a 30 választható elvi* fokozatnak. Ennyi lehetőség közül mindig megtalálható az erőnlétünknek és domborzatnak legmegfelelőbb áttétel-árnyalat.
  • Kormánya, kormányszára, nyerge, markolata mind a hosszú távú kényelmes használhatóságot szolgálja.
  • Teljes „menetfelszerelés” – jellemzően sárvédő, csomagtartó, oldaltámasz és világítás a gyári szereltség részei.
  • Gyakori komfort és biztonságfokozó extrák – a középkategóriától felfelé egyre gyakrabban találkozunk első teleszkópokkal, teleszkópos nyeregcsövekkel és állítható szögű kormányszárakkal, melyek mind egy-egy lépéssel közelebb visznek a testméreteinknek legoptimálisabb – személyre szabott – kerékpár birtoklásához.

 

Napjaink specializálódási trendjének következő fejezete a cross kerékpár osztály

Tekinthetnénk csupasz trekkingnek is, de ez elhamarkodott ítélet lenne részünkről… A cross bringákat szintén felhasználói igény hívta életre.

A sportosabb felhasználók, akik az aszfalt mellett földutakon, ösvényeken is szívesen csatangoltak, egyrészt súlyfeleslegnek, másrészt hibaforrásnak tekintették a sárvédőt, világítást, kitámasztót, csomagtartót és leszerelték ezeket a bringáikról. Így jutottak körülbelül 3-5 kilogrammal könnyebb bringákhoz, amin semmi sem zörög.

A gyártók természetesen erre az igényre is „rámozdultak”. A vázgeometrián a felhasználásnak megfelelően módosítottak, sportosabbá tették a nagyobb hajtáshatékonyság érdekében. Kicsit rövidítettek a vázon, a direktebb kormányzás és a jobb mászóképesség végett.

A fenti jellemzők mellett szinte garantált a siker, napjaink hazai értékesítési statisztikái alapján is a legfejlődőbb kategóriája a cross kerékpár, melyet a trekking követ.

Reméljük sikerült kedvet ébreszteni valamelyik praktikus kerékpárfajta iránt. Célunk volt még rávilágítani a kerékpárválasztás fontosságára. Hiszen „a kerékpár” az egyik utolsó tartós fogyasztási cikk, mely akár húsz éven keresztül is társunk marad. Reméljük azt is, hogy elegendő bizonyíték a fenti két bringafajta életszerűsége mellett, hogy Hollandia, Németország, Ausztria értékesítési statisztika vezetőiről írtunk…

 

*a teljes skála használata nem javasolt a lánc „keresztbefutása” miatt.

Tartalomhoz tartozó címkék: műhelytitkok-tanácsok
-->