Úgy érzi drágák a kerékpárok?

NE ÍTÉLJEN TÉVESEN!

 

Gyakran érezheti a főcímben szereplő gondolatot, ha szétnéz a kerékpár szakkereskedelem rendkívül gazdag és értékes választékában. Azonban, ha szeretné elkerülni a téves következtetéseket, és mélyére tekinteni a kerékpárok megítélésének, akkor eltűnődhet a következőkön:

 

A kerékpár hőskorában két-háromhavi fizetésbe került egy bringa, amit aztán nagy becsben is tartottak gazdáik. Ma, egy havi minimálbérért, olyan kiváló minőségű bringát vásárolhat, ami elkíséri akár 20 éven keresztül…

 

Napjaink egyik utolsó mohikánja a kerékpár – már ha a „tartós fogyasztási cikk” fogalmát tekintjük. Ha szétnéz maga körül, alig fog találni olyan használati tárgyat, amit 10-15 vagy akár 20 éven keresztül használhat.

Ennek fényében különösen érthetetlen, hogy miért nincsenek nagyobb becsben „paripáink”, miért meglepő, ha egy normális minőségű kerékpár 50-100000 forint között mozog, ami megfelelő karbantartás mellett két évtizedig is társunk lehet, munkában, családi kirándulásokon, túrákon vagy a sportban.

 

ÉRTÉK

 

Ha a kétkerekűek értékét hasonlítja egyéb tárgyaihoz, akkor máris érezni fogja az ellentmondást, hiszen:

 

  • Szinte mindenki „boldogan” kifizet 30-50ezret mobil telefonra, amit jó ha öt évig használunk, majd eldobunk.
  • Egy márkás edzőcipőre is sokan örömmel áldoznak 20-30 ezret, amit aztán pont két évig használnak.
  • Egy jobb szemüvegkeretért (most csak a lencse nélküli részére gondolunk) is gyakran kifizetünk 20-30ezret, és ha belegondolunk, kb. 10grammnyi fémből, különösebb mérnöki, technológiai teljesítmény nélkül készül. A napszemüvegeket most nem is említenénk…
  • Négy darab jó minőségű autó gumiköpeny ára 60-120000 forint, és azt sem tudjuk annyi ideig használni, mint a kerékpárunkat.
  • Egy fél bevásárló kosár tartalma egy hipermarketben is sokszor 15-20000 forintunkba kerül, aminek két hét múlva nyoma sincs…
  • Egy jó minőségű babakocsi gyakran kerül annyiba vagy többe, mint egy bringa és vajon meddig használjuk?
  • Kb. öt teli tank benzin 60000 forint. Ugye, ön szerint is többet ér egy ugyanilyen értékű kerékpár?
  • A statisztikák szerint már-már általános, hogy televíziót 60-200ezer forintért veszünk. Ami egyre kevésbé járul hozzá testi-lelki épülésünkhöz. Vajon egy bringa nem ér annyit, mint egy tv?

 

Természetesen, csak néhány kiragadott példát „hoztunk” az életből, ehhez biztosan Ön is tudna még hozzátenni…

 

MŰSZAKI TARTALOM

 

Vizsgáljuk meg alaposan kerékpárunk felépítését, műszaki tartalmát.

Tudta, hogy egy átlag bringa, 1000-1200darab különböző anyagú alkatrészből áll?

Gondolt már arra, hogy hányféle anyagot tud összeszámolni a bringáján? Nyilván nem lesz meglepő a felsorolás, csak ritkán fogalmazzuk meg… Minden bringa tartalmaz acélt, alumíniumot, gyakran bronzot, különböző műanyagokat, gumit, szintetikus anyagokat és ezek kombinációit. Ezen belül találunk rozsdamentes acélt, krómozott, nikkelezett vagy eloxált felületeket és speciális acél és alumínium ötvözeteket. Az pedig már közhelyes, hogy mindezekhez szükség van acél és alumínium iparra, gumigyárakra, vegyiparra… Szükségünk van még mérnökökre, grafikusokra, csőgyártókra, vázhegesztőkre, kerékfűző gépsorokra, festő üzemekre és matricakészítőkre. És mindezek végén, néhány jókezű kerékpárműszerészre, akik a szakkereskedésekben elvégzik bringáink pontos és biztonságos üzembe helyezését.

Ha már az alkatrész arzenálról beszélünk, nézzünk konkrét példákat is. 

A vázat vizsgálva, 25-35 különböző profilú, átmérőjű, formájú csövet, merevítőt, egyéb elemet számolhatunk össze. Egy teljes meghajtás (lánc, első-hátsó váltó, fogaskoszorú, hajtómű, pedál) több mint 650 részegységből tevődik össze. Egy 6 fokozatú szabadonfutó 92 alkotóelemből, egy pár váltókar 70 darab (Pl Sunrace M50), egy sportolásra alkalmas teleszkóp 45-50 darab (RS Tora), egy háromfokozatú agyváltó (Sunrace SRC3) 59 darab részegységből áll. Igyekeztünk hétköznapi alkatrészeket kiválasztani a szemléltetéshez…

Tudta, hogy az alkatrészek a világ minden táján készülnek? A vázak Taiwan vagy Kína gyáraiban, a váltó és meghajtó rendszerek általában Japán vagy Németország neves cégeinél, a nyergek készülhetnek távol-keleten, vagy a nyereggyártás európai őshazájában, Olaszországban, az abroncsok jellemzően európai gyárakban…

Az előzőekből máris következik, hogy szükségünk van még „egy jó” logisztikára is, hogy a több mint 1000 db alkatrész, a megfelelő időben és hiba nélkül együtt legyen a hazai gyártó üzemek raktáraiban. Végül pedig, az összeszerelő üzemekben kell számos szakember, akik összeállítják a bringákat.

Ez a bekezdés vajon mennyit nyom mérlegen? Elhiszi, hogy 20000 forintot, vagy érzi Ön is, hogy ennyiért csak reklámtárgyat kaphat?!

 

BIZTONSÁG

 

Végül beszéljünk a saját és - ami ha lehet még fontosabb - gyermekei biztonságáról. A bringákkal haladni kell, hol gyorsan, nagy sebességgel, hol lassan, jó és rossz utakon, emelkedőkön és lejtőkön, hirtelen fékezve, gyereket szállítva, néha nagy súlyokkal, néha nehéz emberekkel… mindezeket a különböző igénybevételeket egyaránt megbízhatóan és tartósan el kell viselnie.

A kerékpároknak egyre komolyabb előírásoknak kell megfelelniük. Már életbelépett az uniós kerékpár szabvány, ami megszabja és betartatja egy bringán a biztonsági rendszerek és egyéb statikus részek milyenségét, minőségét… Ezzel fokozottan biztonságosabbak lettek a bringák, egyúttal, az értékük is növekedett.

 

SZABADIDŐ

 

Egy autónál, motornál, hajónál, repülőnél evidens, hogy minél nagyobb értékű, annál több élményt tartogat… Higgyék el, ez a bringánál sincs másként. Kevés olyan szabadidős tevékenység van, amikor a saját izomerőnk juttat el bennünket a kitűzött célunkig, ami lehet 10, 100 vagy 1000 kilométerre. Nincs nagyszerűbb érzés, amikor végre feljutunk egy nagy hegy tetejére, vagy egy végtelennek tűnő száguldás után az aljára… Egy tikkasztó kánikulai nap és már letekert 100 km után, a hűsülő levegőben, visszatérő erővel hajtani, a már csak pár kilométerre fekvő éjszakai táborhelyünkig, ahol a természet közeli teljesítménytől mámorosan mosakodhatunk a 16 fokos csapvízben J. Amikor gyermekünk az első métereket teszi két keréken, majd néhány év múlva az első túrára indulunk erdőben, hegyek között, út közben – az emelkedőkön kívül – a sok-sok gyermeki kérdéssel „birkózva”… Vajon mennyit érnek ezek az élmények?

 

MINŐSÉG

 

Következő érvünk az ár-minőség összefüggéseinek mindenki által ismert kapcsolata. Mi nem engedhetjük meg magunknak, hogy nem megfelelő minőségű bringákat forgalmazzunk, azért a talmi haszonért cserébe, hogy többet kereshetünk rajta. Hiszen mi helyezzük üzembe a kerékpárokat, javítjuk azokat garanciába és azon túl, tehát nem lehet célunk az elégedetlen ügyfelek tömege, akik a problémáik megoldását folyamatosan és joggal forszíroznák, mások – akár potenciális Vevők – jelenlétében. Úgy, ahogy a széles néptömegek az első-második nagyáruházi bringa után már nem ott veszik a következőt, mi is csak az első-másodikat tudnánk eladni. A mi filozófiánk, „Családokat ellátni, több évtizeden keresztül, tartós fogyasztási cikkekkel, a gyenge minőség miatt érzett csalódás esélye nélkül”.

Ez a filozófia nem garancia a piacon a legalacsonyabb árakra, viszont nyugodt álmot biztosít Vevőinknek és magunknak…

 

Ezek után őszintén hiszünk abban, hogy a címben feltett kérdésre a válasz „nem”. Reméljük, Ön is másként tekint a jövőben, e remek mérnöki műre. Végül kívánunk sok-sok jókedvű és verőfényes napot, melyet a bringája nyergében tölthet, családja, barátai társaságában, testileg-lelkileg megerősödve.

 

Üdvözlettel:

 

A Vitál Club Kerékpáráruház munkatársai