Női? Nem! Városi! A városi kerékpárokról röviden.

 

A férfiak körében nem örvendenek túl nagy népszerűségnek az ejtett vázas, kis átlépési magasságú városi kerékpárok. Látványukkor talán anyáink és nagyanyáink képe ugrik be, ahogy indulnak a boltba. Amíg a kerékpározás hőskorában valóban az "ejtett vázas" kerékpárok voltak a nőknek szánt modellek, addig manapság ez már nem feltétlenül igaz.

 

De miért is? Miben más egy ilyen bicaj, mint társai?

 

A vázgeometria elsősorban a kényelmes bringázást tartja szem előtt illetve a sokoldalú, mindennapi felhasználhatóságot. Mit is jelent ez pontosan? A kerékpárfajták között a városi bringákon ülhetünk a legegyenesebb derékkal, így használhatunk kényelmes, széles, rugós vagy elasztomeres nyergeket is a komfort maximalizálására. Tudják ezt a gyártók is, és a városi kerékpárjaikat a felszereltséggel megfelelő kategóriájú komfortnyergekkel szerelik. A kerékpár felépítése és kialakítása egyértelműen a rakodhatóság és terhelhetőség követelményeinek megfelelően került megtervezésre. Ne is keressünk pillekönnyű vázas gramm mániás csodákat. Van még egy nagyon fontos tulajdnosága a váznak, ami a városi közlekedést segíti. Az átlépési magasság minden city kerékpárnál nagyon alacsony. Ez annyit jelent, hogy a lábunkat nem kell magasba emelni a felszálláskor. Igazán nagy könnyítés ez akkor, ha első és hátsó kosarunk tele van elemózsiával vagy a gyerkőcöt szállítjuk vele óvodába. Nincs szükség tornamutatványokra! :) Városi közlekedésben sokszor állunk meg és sokszor indulunk el mire elérjük célunkat, nem úgy mint túrázás alatt, ahol van hogy több 10km megtétele után sem kell leszállnunk. Az ejtett vázak ezt rendkívül megkönnyítik. Ugyancsak pozitív tulajdonság, hogy teljesen megpakolva esetleg gyereküléssel az irányításuk madjnem ugyanolyan közvetlen marad, mint az előtt. A city kerékpárok általában fel vannak szerelve sárvédővel, csomagtartóval és rendre valamilyen technológiájú (hagyományos vagy agydinamós) dinamós világítással, hogy a mindennapi használatban ne legyen gondunk semmire, csak a tekerésre. Amire még szükségünk lehet az alapfelszereltségen kívül az egy első kosár és ha az nem elég, akkor egy hátsó is. Első kosárnál elősorban a klikkes (leszedhető) megoldásokat ajánljuk, melyek sokoldalúságukkal és praktikusságukkal emelkednek a fix kosarak fölé. Mindemellett természetesen rendelkeznek bizonyos hátrányokkal is. A klikkes kosarak maximálisan 5-7 kg terhelhetőségűek, ami néha kevés lehet, illetve űrtartalmuk is elmaradhat a fix kosarakhoz képest. Ha eddig csak fix kosarakhoz volt szerencséje, akkor a jelelegi vagy a leendő kerékpárján próbálja ki a klikkeset. Higgyék el, tapasztalatból mondjuk, hogy megéri! A terhelhetőségnek van egy másik vonzata is. Az 5kg-os határ nem pusztán technikai okok miatt fontos. Az adapterek rendre bírnának többet, viszont az ennél nagyobb súly balesetveszélyes is lehet. A kormányzás bizonytalanná válhat, egy bukkanó akár a kezünkből is kicsavarhatja a kormányt. Pláne, hogy a magasépítésű, emelt kormány nem nyújt annyira közvetlen írányítást, mint a sportkerékpároknál használatos egyenes kivitel.

 

 

A hártányok

 

Természetesen, mint minden másnak a városi kerékpároknak is vannak hátrányai, ha nem így lenne, akkor mindenki ilyenekkel rohangálna. Itt újra visszatérnénk a vázgeometriához. Az egyenes háttal való kerékpározás kényelmes ugyan, de a hajtási hatékonység szempontjából nem célravezető. (Nem mennénk bele a részletekbe, hogy pontosan mi ennek az oka, ez legyen a biomechanikával foglalkozó weboldalak dolga.) Ennek okán nem ajánljuk hosszútávú kerékpározásra. De nem csak ez az egyetlen ok. A city kerékpárok jó része agyváltóval van szerelve, vagy csak kevés sebességi fokozatot biztosító láncváltóval. Itt az áttételi arány igen kicsi, így egy nagyobb emelkedő is kifoghat rajtunk vagy éppen egyenes úton gyorsabban is tudnánk haladni, ha lenne még egy-két kisebb áttételünk. Tudván ezt a gyengeséget jó pár prémium gyártó készít városi vázzal olyan kerékpárokat, melyeken felsőkategóriás túraalkatrészeket találunk. Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi a szükség egyáltalán erre, ha alavetően a vázgeometria nem alkalmas a hosszútávú tekerésre? A válasz igen egyszerű. Valószínűleg igen kevesen vannak olyanok akik megtehetik, hogy több kerékpárt is britokoljanak, és mindig a felhasználásnak megfelelőt használják. Ezzel a hibrid megoldással viszont városi bringánkat könnyű szerrel használhatjuk hosszab túrák megtételére is. Továbbá a gerinc és más mozgásszervi betegségben szenvedőknek sem kell lemondaniuk a kerékpártúrákról. Azért mindig tartsuk szem előtt, hogy a haladásunk nem lesz annyira lendületes, mint azon társainkké, akik cross vagy trekking kerékpárral tartanak velünk.

 

 

Ajánlásunk

 

Ennyi információ után egyesek fejében nagy lehet a kavarodás, hogy akkor most mire is való egyáltalán, miért is kéne városi bringát választani vagy miért nem? Így röviden összefoglalnánk a tényeket.

 

  • Akkor válasszunk városi bringát, ha a kerékpárt kizárólag városban illetve más belterületen kívánjuk használni. Városi környezetben egyszerűen nem létezik jobb kategória az alacsony átlépési magasság miatt. Itt ne feljetsük el, hogy az idősebb korosztály és a nehezebben mozgó emberek számára is kitűnő megoldást jelent.

 

  • Akkor ne válasszunk városi bringát, ha többet szeretnénk használni a bringát túrázásra, esetleg sportolásra, mivel a hajtási hatékonyság és a nagy áttételi arány hosszú távon jobb társunk mint a maximális kényelem.

 

  • Amennyiben ugyanannyit használjuk városban is a bringát mint városon kívül, akkor gondolkodjunk el azon, hogy egy hibrid megoldású kerékpárt választunk. Ezt annyit jelent, hogy egy city geometriás vázra épített túrakerékpárt válasszunk. Az ilyen modellekről érdeklődjön értékesítőinknél.

 

Reméljük, hogy sikerült tisztába tenni a városi kerékpárok felhasználásának módjait, és segít meghozni a döntését vásárláskor.