Leírás és Paraméterek
KTM Macina Gran P292 ebike
Bosch Performance Line Cruise meghajtás, 500Wh akkumulátor, 43cm
Szeretjük az ilyen hibrideket. Városi, kényelmes üléspozíciót adó váz. 27,5"-os MTB kerekek, de azokon sima aszfaltgumik. Miért lesz ez jó? Mert még bírósabb, még kényelmesebb. Az egész olyan, mintha egy pihe-puha ágyikóban rónád a várost és a környező bringa utakat. Ha kicsit zavarosan hangzik, akkor elnézést, de tényleg nehéz elmagyarázni, hogy milyen egy montin ülni, ami városi bringa vagy éppen fordítva, milyen egy városi bringán ülni, ami teljesen montis.
A Bosch Performance Line Cruise meghajtó egység:
Sportosan természetes. Elég erős ahhoz, hogy kiváló legyen sportoláshoz, de annyira mégsem kemény, hogy szükség legyen sok éves bringás tapasztalatra a képességei kiaknázásához.
A 65Nm-es maximális nyomatéka elég mindre. Pár évvel ezelőtt ez még a legerősebbnek számított volna. Ma már csak erős középkategória. Viszont a Turbo módban elérhető 300%-os maximális rásegítés durva tolóerőt biztosít.
Egészen pontosan négy rásegítési mérték közül választhatunk: Eco 55%, Tour 120%, Sport 200%, Turbo 300%, ahol az értékek az emberi erő százalékos mértékű támogatása (azaz turbó fokozatban a befektetett energiánk háromszorosát biztosítja az elektromos motor). Természetesen a fokozatválasztás nagyban befolyásolja a megtehető kilométereink számát, ezért nem javasoljuk, hogy indokolatlanul turbo fokozatban használd az elektromos kerékpárod :)
A rendszer a legfejlettebb nyomaték szenzor és a kerék fordulatszám függvényében, percenként 1000 mintavétellel szabályozza a rásegítés mértékét. Ennek köszönhetően végtelenül precíz és kifinomult a működése.
Az Intuvia kijelző információi és használata:
A levehető folyadék kristályos (LCD) kijelzőn a legfontosabb információkat látjuk illetve itt kapcsoljuk be a rendszert, a kerékpár világítását (ha van), a szervizek ide csatlakoztatják a diagnosztikai eszközt illetve akár a telefonunkat is tölthetjük egy megfelelő USB kábel segítségével. Az LCD kijelző háttér világítással rendelkezik, ami a bekapcsoláskor automatikusan aktiválódik. A kijelzőn látható vagy választható funkciók az alábbiak:
- a kiválasztott rásegítési mód (ECO, TOUR, SPORT és TURBO)
- az akku töltöttsége (ami az akkumulátor oldalán is látható). Egy-egy mező 20-20%-ot jelent.
- az aktuális sebességünk
- összes megtett út kilométerben (halmozott, nem törölhető)
- napi megtett út (törölhető érték)
- a becsült hatótávolságunk (érdemes megfigyelni akár álló helyzetben a különböző rásegítési módoknál a becsült hatótáv változásokat)
- kerékpározással töltött idő (törölhető érték)
- átlagsebesség (törölhető érték)
- maximális sebesség (törölhető érték)
Vitál Club szaki: a Bosch Intuvia kijelzőt fixálhatjuk egy csavarral a konzolon, vagy könnyedén levehetjük, ha parkolunk valahol. Bármelyik leehetőséget választjuk, megóvjuk vele az értékes központi kijelzőnket.
A rásegítő mód kapcsolója:
A rásegítő módokat egy úgynevezett távirányítóval vezéreljük, ami az Intuvia központi displayhez kapcsolódik.
A vezérlő a bal oldali markolat mellett közvetlenül helyezkedik el, így biztonságosan, a markolat elengedése nélkül tudunk választani az öt mód közül (az első a kikapcsolt állapot, amikor az elektromos rásegítés nem működik, vagyis kerékpárunkat csak a saját erőnkkel hajtjuk).
Ugyanezen a vezérlőn találjuk a Walk assist vagyis tolás segítő funkció kapcsolóját, ami 6 km/h tempóig segít bennünket feltolni a kerékpárunkat kaptatókon, meredek utakon, partoldalakon vagy jelentősen megrakott állapotban.
Találunk még egy "I" mint információ gombot, mellyel a központi Intuvia display által mutatott értékek közül választhatjuk ki éppen azt, amire kíváncsiak vagyunk (megtett táv, becsült hatótáv, átlag sebesség stb.).
Az akkumulátor:
A Li-ion technológiájú PowerPack 500 félig a vázba integrált megoldásként szebb és kevésbé sérülékeny, mint a külső akkumulátorok. Az akku cilinder zárral védett az illetéktelenek ellen. Oldalán 5 LED jelzi a töltöttségét (mindegyik LED 20%-ot jelent). Élettartama minimum 500 töltési ciklus, ami a gyakorlatban 4-7 évet jelent. Töltése (teljesen lemerült esetben) 7 óra.
Természetesen a kerékpárhoz tartozék az eredeti Bosch Compact töltő. Az akku 40 darab Li-ion cellát tartalmaz. A cellák működését az akkupakkba épített elektronika folyamatosan figyeli, gátolja a túlmelegedést és a teljes lemerülést is.
Ha az akku lemerült (a kijelzőn az első akku szegmens is üressé vált) a világításunk és a kijelzőnk még körülbelül két órán keresztül működik, azaz eljuthatunk biztonságosan az első konnektorig :)
A korszerű akkupakkunk súlya mindössze 2,5 kg (töredéke egy hasonló kapacitású ólom akkumulátorénak).
Vitál Club Szaki: Az akku a kerékpárból kivéve is tölthető, így kis súlyának köszönhetően bárhová magunkkal vihetjük és feltölthetjük.
A "misztikus" hatótávolságról néhány gondolat:
A téma sokrétűségét jól mutatja, hogy a KTM Macina Gran 272 egy feltöltéssel megtehető távolsága a hivatalos adatok szerint 60-180 kilométer között változik. Mitől is függ ez az adat? Röviden mindentől... Néhány példa a szemléltetés érdekében:
- az alkalmazott rásegítési mód
- a kerékpározási stílusunk (elinduláskor maximálisan hagyatkozunk a motorra vagy mi is nyomjuk a pedált)
- a pedálcsapás számunk (a motor 75 pedálfordulat / perc hajtásra van optimalizálva, akkor működik a leghatékonyabban)
- a kerékpáros súlya (+ az esetleges csomagoké)
- az akku töltöttsége
- a domborzat
- az útburkolat milyensége
- a szélerő
- a gumiköpenyek profilja és nyomásértéke
- használunk világítást vagy sem
- a környezeti hőmérséklete
Vagyis nem véletlen, hogy nem publikálnak a márkák egzakt értékeket, hiszen az egyenlet sokismeretlenes... Persze ha be tudjuk helyettesíteni az ikszeket, máris pontosabbat képet kapunk. Ebben segít nekünk a Bosch hatótáv kalkulátora, ami nagyon beszédesen mutatja be a hatótávolság kérdéskör sokrétűségét. Kérjük kattints a Bosch emblémára és állítsd be a súlyodat, a motor típusát, az átlagsebességedet, az akku kapacitását és még több adatot:
Vitál Club Szaki: Sík úton - hacsak nem merültek le a saját bio-akkumulátoraid - javasoljuk mindig használd az ECO funkciót, így az akku energiáit a komolyabb szintkülönbségek esetén mozgósíthatod.
A mechanikus részek:
A váz a KTM-től megszokott prémium minőségű alumínium ötvözet, melyet hidroforming technológiával és változó falvastagsággal tesznek olyan erőssé, ami akár 120 kg terhelést is elvisel.
A fél-integrált akkupakk, a rejtett kábelezés, az új tölgyfa fényezés, a direkt tárcsafék rögzítés és az integrált kitámasztó tovább javítják az általános közérzetünket.
A Suntour XCM teleszkóp alapvetően egy terepbringázásra tervezett rugózó egység. Így a teherbírására tuti nem lesz panasz. Hidraulikus lockout patront is tartalmaz. Ez utóbbi akkor hasznos, ha a pedálozásba fektetett energiánkból egyetlen wattot sem szeretnénk elpocsékolni az emelkedőkön vagy a jó minőségű sík aszfalt utakon.
A váltásról a Shimano 9 fokozatú Alivio termékcsaládból származó váltója a felelős. Mostanában a középkategóriás túra kerékpárokra szerelik előszeretettel.
A kerékpár szegecselt duplafalú abroncsokon és elől Shimano MT400, hátul pedig Deore M6000-es agyakon gördül. A probléma mentes tartósságot a rendkívüli szakítószilárdságú svájci DT küllőkkel garantálják. Sőt, a hátsó kerékben az extrém terepbringázáshoz kifejlesztett DT Alpine túlméretes küllőket találjuk.
Gumiból a német Schwalbe Marathon Almotion RaceGuard szúrásálló köpeny került a kerékpárra. A Marathon a Schwalbe legnépszerűbb trekking mintázata.
Az egyéb alkatrészek is a KTM prémium értékrend alapján kerültek kiválasztásra. Csupa-csupa prémium márka: B&M, SKS, Racktime, Selle Royal, Ergon, és saját márkás kiegészítők
Összefoglalás: tekintsük át még egyszer a pedelecek vagy e-bike-ok előnyeit:
- Akkor is élménnyé válik a kerékpározás, ha egyébként nem vagyunk túl sportosak.
- Kellemetlen emelkedőket is le tudunk küzdeni az elektromos rásegítéssel.
- A korábban esetlegesen elképzelhetetlen távokat is leküzdhetjük.
- Ha baráti körünknek, családunknak netán jobb a kondíciója, akkor is tudjuk tartani velük a tempót.
- Ha munkába járunk, sem kell izzadtan megérkeznünk.
- Akár nagyobb csomagokat is szállíthatunk.
- Csendes és környezetbarát, nincs károsanyag-kibocsátás.
- Üzemeltetése töredéke egy autónak.
- Kerékpárnak minősül vagyis nem kell hozzá jogosítvány és kötelező biztosítás.
- Az e-bike-ot is kell tekerni. Jobb keringés = hosszabb élet!
Jól tudjuk, hogy komoly döntés és beruházás egy elektromos kerékpár vásárlása, ezért ha bármi kérdésed van, örömmel állunk rendelkezésedre, sőt kérünk is, hogy vedd fel velünk a kapcsolatot elérhetőségeink bármelyikén.
Sok vidám kilométert kíván egy e-bike nyergében a Vitál Club csapat!
Gyártó | KTM |
Motor gyártója | Bosch |
Motor típusa | Bosch Performance Line 3. generáció |
Fő rendszer paraméterek | 36V, 250W, pedálrásegítés |
A motor maximális nyomatéka | 65Nm |
Rásegítés mértéke | Eco 55%, Tour 120%, Sport 200%, Turbo 300% |
Maximális támogatott sebesség | 25 km/h |
Hatótávolság ECO módban maximum | 120-180km |
Hatótávolság Turbo módban maximum | 40-70km |
Akku kapacitás | Bosch PowerPACK 500Wh |
Akkumulátor rögzítése | Félintegrált, kulccsal zárható |
Kijelző | Bosch Intuvia LCD folyadékkristályos, távvezérlővel |
Szenzor típusa | Nyomaték érzékelő |
Váz jellege és mérete | férfi, 48cm |
Teleszkóp | Suntour XCM 32 coil 29 |
Váltó | Shimano Alivio M3100 SGS shadow |
Sebességfokozatok száma | 9 |
Fék | Shimano MT200 hidraulikus tárcsafék |
Kerékagyak | Shimano MT400 / Deore M6000 |
Küllők | Elől: 2mm-es DT Champion / Hátul: DT Alpine II 2.34mm |
Súly | pedállal és kitámasztóval 25kg |