Leírás és Paraméterek
KTM Macina Tour P510 ebike
Bosch Performance Line Cruise meghajtás, 500Wh akkumulátor, 43cm
Klasszikusra hajazó trekking ebike a KTM-től. Onnan ismerszik meg a jó trekking bringa, hogy kényelmes, mégis hatékony. A KTM nagyon érti ezt a receptet. Nem véletlen a legnagyobb hangsúlyt mindig is az onroad és offroad trekking kerékpárokra helyezte még úgy is, hogy itt legnehezebb csodát tenni.
A megszokott sportosan kényelmes trekking vázgeometria mellett kapunk egy modern 10 fokozatú túra specifikus Deore meghajtást, Performance Cruise hobby-sport motort és a közepes 500Wh-s akksit. Egész komplett kis szerkezetnek tűnik, semmi extra, de többségünknek bőven elég.
Na azért valami extra mégis akad. A kerékpáron a megszokott 2 dugattyús fékek helyett 4 dugattyúsokat találunk, ami kicsit meglepő. Az biztos, hogy a megállással nem lesz gond. Az extrém körülményekhez tervezett fékek tökéletesek lesznek a mindennapi használat alatt is.
A Bosch Performance Line Cruise meghajtó egység:
Sportosan természetes. Elég erős ahhoz, hogy kiváló legyen sportoláshoz, de annyira mégsem kemény, hogy szükség legyen sok éves bringás tapasztalatra a képességei kiaknázásához.
A 65Nm-es maximális nyomatéka elég mindre. Pár évvel ezelőtt ez még a legerősebbnek számított volna. Ma már csak erős középkategória. Viszont a Turbo módban elérhető 300%-os maximális rásegítés durva tolóerőt biztosít.
Egészen pontosan négy rásegítési mérték közül választhatunk: Eco 55%, Tour 120%, Sport 200%, Turbo 300%, ahol az értékek az emberi erő százalékos mértékű támogatása (azaz turbó fokozatban a befektetett energiánk háromszorosát biztosítja az elektromos motor). Természetesen a fokozatválasztás nagyban befolyásolja a megtehető kilométereink számát, ezért nem javasoljuk, hogy indokolatlanul turbo fokozatban használd az elektromos kerékpárod :)
A rendszer a legfejlettebb nyomaték szenzor és a kerék fordulatszám függvényében, percenként 1000 mintavétellel szabályozza a rásegítés mértékét. Ennek köszönhetően végtelenül precíz és kifinomult a működése.
Az Intuvia kijelző információi és használata:
A levehető folyadék kristályos (LCD) kijelzőn a legfontosabb információkat látjuk illetve itt kapcsoljuk be a rendszert, a kerékpár világítását (ha van), a szervizek ide csatlakoztatják a diagnosztikai eszközt illetve akár a telefonunkat is tölthetjük egy megfelelő USB kábel segítségével. Az LCD kijelző háttér világítással rendelkezik, ami a bekapcsoláskor automatikusan aktiválódik. A kijelzőn látható vagy választható funkciók az alábbiak:
- a kiválasztott rásegítési mód (ECO, TOUR, SPORT és TURBO)
- az akku töltöttsége (ami az akkumulátor oldalán is látható). Egy-egy mező 20-20%-ot jelent.
- az aktuális sebességünk
- összes megtett út kilométerben (halmozott, nem törölhető)
- napi megtett út (törölhető érték)
- a becsült hatótávolságunk (érdemes megfigyelni akár álló helyzetben a különböző rásegítési módoknál a becsült hatótáv változásokat)
- kerékpározással töltött idő (törölhető érték)
- átlagsebesség (törölhető érték)
- maximális sebesség (törölhető érték)
Vitál Club szaki: a Bosch Intuvia kijelzőt fixálhatjuk egy csavarral a konzolon, vagy könnyedén levehetjük, ha parkolunk valahol. Bármelyik leehetőséget választjuk, megóvjuk vele az értékes központi kijelzőnket.
A rásegítő mód kapcsolója:
A rásegítő módokat egy úgynevezett távirányítóval vezéreljük, ami az Intuvia központi displayhez kapcsolódik.
A vezérlő a bal oldali markolat mellett közvetlenül helyezkedik el, így biztonságosan, a markolat elengedése nélkül tudunk választani az öt mód közül (az első a kikapcsolt állapot, amikor az elektromos rásegítés nem működik, vagyis kerékpárunkat csak a saját erőnkkel hajtjuk).
Ugyanezen a vezérlőn találjuk a Walk assist vagyis tolás segítő funkció kapcsolóját, ami 6 km/h tempóig segít bennünket feltolni a kerékpárunkat kaptatókon, meredek utakon, partoldalakon vagy jelentősen megrakott állapotban.
Találunk még egy "I" mint információ gombot, mellyel a központi Intuvia display által mutatott értékek közül választhatjuk ki éppen azt, amire kíváncsiak vagyunk (megtett táv, becsült hatótáv, átlag sebesség stb.).
Az akkumulátor:
A Li-ion technológiájú PowerPack 500 félig a vázba integrált megoldásként szebb és kevésbé sérülékeny, mint a külső akkumulátorok. Az akku cilinder zárral védett az illetéktelenek ellen. Oldalán 5 LED jelzi a töltöttségét (mindegyik LED 20%-ot jelent). Élettartama minimum 500 töltési ciklus, ami a gyakorlatban 4-7 évet jelent. Töltése (teljesen lemerült esetben) 7 óra.
Természetesen a kerékpárhoz tartozék az eredeti Bosch Compact töltő. Az akku 40 darab Li-ion cellát tartalmaz. A cellák működését az akkupakkba épített elektronika folyamatosan figyeli, gátolja a túlmelegedést és a teljes lemerülést is.
Ha az akku lemerült (a kijelzőn az első akku szegmens is üressé vált) a világításunk és a kijelzőnk még körülbelül két órán keresztül működik, azaz eljuthatunk biztonságosan az első konnektorig :)
A korszerű akkupakkunk súlya mindössze 2,5 kg (töredéke egy hasonló kapacitású ólom akkumulátorénak).
Vitál Club Szaki: Az akku a kerékpárból kivéve is tölthető, így kis súlyának köszönhetően bárhová magunkkal vihetjük és feltölthetjük.
A "misztikus" hatótávolságról néhány gondolat:
A téma sokrétűségét jól mutatja, hogy a KTM Macina Tour P510 egy feltöltéssel megtehető távolsága a hivatalos adatok szerint 60-180 kilométer között változik. Mitől is függ ez az adat? Röviden mindentől... Néhány példa a szemléltetés érdekében:
- az alkalmazott rásegítési mód
- a kerékpározási stílusunk (elinduláskor maximálisan hagyatkozunk a motorra vagy mi is nyomjuk a pedált)
- a pedálcsapás számunk (a motor 75 pedálfordulat / perc hajtásra van optimalizálva, akkor működik a leghatékonyabban)
- a kerékpáros súlya (+ az esetleges csomagoké)
- az akku töltöttsége
- a domborzat
- az útburkolat milyensége
- a szélerő
- a gumiköpenyek profilja és nyomásértéke
- használunk világítást vagy sem
- a környezeti hőmérséklete
Vagyis nem véletlen, hogy nem publikálnak a márkák egzakt értékeket, hiszen az egyenlet sokismeretlenes... Persze ha be tudjuk helyettesíteni az ikszeket, máris pontosabbat képet kapunk. Ebben segít nekünk a Bosch hatótáv kalkulátora, ami nagyon beszédesen mutatja be a hatótávolság kérdéskör sokrétűségét. Kérjük kattints a Bosch emblémára és állítsd be a súlyodat, a motor típusát, az átlagsebességedet, az akku kapacitását és még több adatot:
Vitál Club Szaki: Sík úton - hacsak nem merültek le a saját bio-akkumulátoraid - javasoljuk mindig használd az ECO funkciót, így az akku energiáit a komolyabb szintkülönbségek esetén mozgósíthatod.
A mechanikus részek:
A váz a KTM-től megszokott prémium minőségű alumínium ötvözet, melyet hidroforming technológiával és változó falvastagsággal tesznek olyan erőssé, ami akár 120 kg terhelést is elvisel.
A fél-integrált akkupakk, a rejtett kábelezés, az új tölgyfa fényezés, a direkt tárcsafék rögzítés és az integrált kitámasztó tovább javítják az általános közérzetünket.
A bringa egy ebike specifikus teleszkóppal rendelkezik. Igazából műszakilag nagyon hasonló a "sima" trekking teleszkópokhoz, pusztán annyi a különbség, hogy kicsit igazítottak a teherbírásán. Hidraulikus lockout patronnal is rendelkezik. Ez utóbbi akkor hasznos, ha a pedálozásba fektetett energiánkból egyetlen wattot sem szeretnénk elpocsékolni az emelkedőkön vagy a jó minőségű sík aszfalt utakon.
A váltásról a már említett 10 fokozatú Deore rendszer gondosodik. Fokozatszám szempontjából top, alkatrészcsalád szempontjából pedig a közép kategóriát képviseli.
A kerékpár szegecselt duplafalú abroncsokon és elől Shimano M3050, hátul pedig Deore M6000-es agyakon gördül. A probléma mentes tartósságot a rendkívüli szakítószilárdságú svájci DT küllőkkel garantálják. Sőt, a hátsó kerékben az extrém terepbringázáshoz kifejlesztett DT Alpine túlméretes küllőket találjuk.
Gumiból a német Schwalbe Energizer Plus Performance GreenGuard szúrásálló köpeny került a kerékpárra.
Az egyéb alkatrészek is a KTM prémium értékrend alapján kerültek kiválasztásra. Csupa-csupa prémium márka: B&M, SKS, Racktime, Selle Royal, Ergon, és saját márkás kiegészítők
Összefoglalás: tekintsük át még egyszer a pedelecek vagy e-bike-ok előnyeit:
- Akkor is élménnyé válik a kerékpározás, ha egyébként nem vagyunk túl sportosak.
- Kellemetlen emelkedőket is le tudunk küzdeni az elektromos rásegítéssel.
- A korábban esetlegesen elképzelhetetlen távokat is leküzdhetjük.
- Ha baráti körünknek, családunknak netán jobb a kondíciója, akkor is tudjuk tartani velük a tempót.
- Ha munkába járunk, sem kell izzadtan megérkeznünk.
- Akár nagyobb csomagokat is szállíthatunk.
- Csendes és környezetbarát, nincs károsanyag-kibocsátás.
- Üzemeltetése töredéke egy autónak.
- Kerékpárnak minősül vagyis nem kell hozzá jogosítvány és kötelező biztosítás.
- Az e-bike-ot is kell tekerni. Jobb keringés = hosszabb élet!
Jól tudjuk, hogy komoly döntés és beruházás egy elektromos kerékpár vásárlása, ezért ha bármi kérdésed van, örömmel állunk rendelkezésedre, sőt kérünk is, hogy vedd fel velünk a kapcsolatot elérhetőségeink bármelyikén.
Sok vidám kilométert kíván egy e-bike nyergében a Vitál Club csapat!
Gyártó | KTM |
Motor gyártója | Bosch |
Motor típusa | Bosch Performance Line 3. generáció |
Fő rendszer paraméterek | 36V, 250W, pedálrásegítés |
A motor maximális nyomatéka | 65Nm |
Rásegítés mértéke | Eco 55%, Tour 120%, Sport 120-300%, Turbo 300% |
Maximális támogatott sebesség | 25 km/h |
Hatótávolság ECO módban maximum | 120-180km |
Hatótávolság Turbo módban maximum | 40-70km |
Akku kapacitás | Bosch PowerPACK 500Wh |
Akkumulátor rögzítése | Félintegrált, kulccsal zárható |
Kijelző | Bosch Intuvia LCD folyadékkristályos |
Szenzor típusa | Nyomaték érzékelő |
Váz jellege és mérete | női, 43 cm |
Teleszkóp | Suntour NEX E25 rugós, hidraulikus lockouttal |
Váltó | Shimano Deore M4120-10 SGS shadow |
Sebességfokozatok száma | 10 |
Fék | Shimano MT402 4-dugattyús (3 ujjas fékkar) |
Kerékagyak | Shimano Acera M3050 és Deore M6000 |
Küllők | Elöl 2mm-es DT Champion, hátul 2,3mm-es DT Alpine |
Súly | pedállal és kitámasztóval 26,3kg |